Tytuł pozycji:
Infrastruktura związana z odprawą pasażerów w transporcie autobusowym w wybranych miastach województwa dolnośląskiego
Przekształcenia, jakie nastąpiły w transporcie autobusowym
w Polsce po roku 1989, miały wpływ na większość aspektów
dotyczących funkcjonowania tego rodzaju transportu w przestrzeni
społeczno-gospodarczej kraju. Zmiany te nie ominęły również infrastruktury
związanej z odprawą podróżnych, których liczba zauważalnie
wzrasta w ostatnich latach. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie,
na przykładzie siedmiu wybranych miast położonych w województwie
dolnośląskim, przekształceń infrastruktury oraz jej stanu
obecnego. Analiza ma charakter studium przypadków, które ukazują
podobieństwa oraz różnice w tym obszarze, jakie wystąpiły i nadal mają
miejsce w poszczególnych miejscowościach. Autor zwraca uwagę także
na: wyposażenie głównych punktów obsługi podróżnych w elementy
poprawiające ich funkcjonalność i komfort podróżnych, rozmieszczenie
opisywanej infrastruktury w przestrzeni miejskiej oraz jej powiązania
z innymi ważnymi, z punktu widzenia pasażerów, obiektami.
Przeprowadzone badania potwierdzają tezę o silnych przekształceniach
infrastruktury służącej odprawie autobusów w wybranych miastach
dolnośląskich. Charakterystyczną cechą jest zróżnicowanie tych procesów
w poszczególnych miejscowościach. Są one uzależnione od różnych
lokalnych czynników. W wielu miejscowościach obserwowana jest
podobna tendencja do funkcjonowania na ich obszarze kilku punktów,
w których następuje odprawa podróżnych w transporcie autobusowym.
Zauważalna jest także degradacja i przekształcenia własnościowe dawnych
dworców autobusowych, działających w innych uwarunkowaniach
społeczno-gospodarczych. Powyższe zjawiska są w dużej mierze następstwem
liberalizacji oraz deregulacji, jaka nastąpiła w transporcie autobusowym
w Polsce po 1989 roku.
The changes in bus transportation in Poland after 1989
have impacted most aspects associated with the functioning of this
type of transportation in the socio-economic sphere of Poland. The
changes have referred also to the infrastructure intended for check-in
of passengers which number has been growing noticeably in recent and its current state, on the example of 7 selected cities of the Lower
Silesian Voivodeship. The analysis is a case study presenting similarities
and differences referring to this area that have occurred and still
are typical in discussed cities. Author is focused also on: equipment
of the main service points for travelers with elements improving their
functionality and travelers’ comfort, location of this infrastructure
within the city boundaries, as well as its connection with other objects
important for passengers. Conducted studies confirm the thesis
of strong changes of the infrastructure devoted for bus passengers’
check-in in selected cities of the Lower Silesian Voivodeship. A distinctive
feature is diversification of these processes in different cities. The
processes are dependent on local factors. The similarities include the
tendency, occurring in many cities and towns, that in the given area
there are several bus stops operating. Also degradation and transformation
of old bus terminals functioning in different socio-economic
conditions – is observable. The abovementioned phenomena are generally
consequences of the liberalisation and deregulation which has
occurred in the bus transportation in Poland after 1989.