Tytuł pozycji:
Propozycje wariantów wdrożenia systemu przystanków na żądanie w Warszawie
Artykuł jest kolejnym z cyklu traktujących o propozycji
wdrożenia systemu przystanków na żądanie (SPNŻ) w Warszawie
(lub dowolnym innym mieście). Poprzednie artykuły dotyczyły opinii
pasażerów i kierowców autobusów warszawskiej komunikacji miejskiej
na temat proponowanego systemu, badania zjawiska zbędnego
naciskania przycisków STOP w pojazdach oraz analizy miasta wzorca
dla Warszawy. Tym razem zwięźle przedstawiono trzy alternatywne
warianty wdrożenia SPNŻ w Warszawie. Pierwszy wariant
– Peryferyjny SPNŻ jest propozycją nastawioną na zdefiniowanie
wszystkich przystanków autobusowych położonych w centrum miasta
jako stałych, a wszystkich pozostałych – poza ścisłym centrum –
jako na żądanie. Ewentualnym rozszerzeniem tej wersji SPNŻ może
być uznanie przystanków jako stałych w tzw. centrach dzielnicowych.
Wariant drugi – Rozproszony SPNŻ – jest tak naprawdę propozycją
zintensyfikowania obecnych działań mających na celu zwiększenie
liczmy przystanków na żądanie w ogólnej liczbie przystanków.
Wariant ten jest najprostszy do wdrożenia, lecz przy założeniu , że
korzyści i efekty z niego płynące byłyby najmniejsze. Ostatni wariant
– Pełny SPNŻ – zakłada największe zmiany w funkcjonowaniu sieci
miejskiej. Jego ideą jest zmiana wszystkich przystanków na nieobowiązkowe
z pominięciem jedynie przystanków krańcowych. Szacuje
się, że korzyści z niego byłyby najwyższe, jednak największa byłaby
również trudność w jego wdrożeniu. Na koniec przedstawiono krótkie
zestawienie zalet i wad poszczególnych wariantów, jak również
ogólnej idei.
This article is the next one in a papers series on implementation
of conditional bus stops system (SPNŻ) submission, staged
for Warsaw (or any other exemplary city). Previous articles referred
mainly opinions by passengers and drivers of Warsaw’s public transportation
system about the idea, as well as research on a phenomenon
of redundant STOP button pressing, altogether with an analysis
of a pattern city for Warsaw. This time three alternative options of
SPNŻ implementation are briefly presented: First option – peripheral
SPNŻ: defines all downtown bus stops as permanent ones, whereas
the rest of them (lying outside of the innermost core of the city)
as conditional ones. Presumptive extension of this version of SPNŻ
allows existence of permanent bus stops in so called ‹district hubs›.
Second option – dispersed SPNŻ: in reality it is just an intensification
of ongoing actions, aiming at increasing the amount of conditional
bus stops. This version is the simplest in terms of implementing, but
its benefits assumed to be of little importance. Third option – full
SPNŻ: introduces the utmost changes in city network operation. Its
main goal is a total transformation of permanent bus stops into conditional
ones, excluding terminuses only. Its benefits are estimated the
highest, as well as its implementation difficulty. In conclusion, a brief
listing of advantages and drawbacks of each option is presented, as
well as the pros and cons of the main idea itself.