Tytuł pozycji:
Aspekt wykorzystania rowerów towarowych w dystrybucji towarów wewnątrz aglomeracji miejskich
Człowiek od wieków poszukiwał skutecznego sposobu
przemieszczania osób i ładunków. Jednym z owoców tych poszukiwań
był rower oraz jego towarowa odmiana. Jako ekologiczny i ekonomiczny
środek transportu może być on odpowiedzią na współczesne problemy,
takie jak: zanieczyszczenie powietrza, kongestia transportowa lub nadmierne
hałas i drgania występujące w strefach dostaw na obszarach aglomeracji
miejskich. Artykuł porusza temat ewolucji mody rowerowej na
przestrzeni dziejów, uzasadniając obecną jej sytuację. Wskazuje różnice
pomiędzy Polską a Holandią w aspekcie długości dróg rowerowych oraz
liczby ich użytkowników w czasach obecnych jako czynnik odzwierciedlający
postawę społeczeństwa odnoszącą się do logistyki rowerowej.
W kolejnych podrozdziałach zostały scharakteryzowane podstawowe
rodzaje rowerów towarowych wraz z uwzględnieniem ich potencjalnego
zastosowania w łańcuchu dostaw. Zostały wskazane podstawowe sektory
wykorzystania rowerów cargo (cargo bike) oraz zalety płynące z ich zastosowania
w poszczególnych sektorach. Do najważniejszych z zalet należy
zaliczyć: znaczną oszczędność zajmowanej powierzchni w stosunku do
samochodów dostawczych, poprawę walorów turystycznych zabytkowych
centrów miast, poprawę płynności dostaw, redukcję hałasu, drgań
oraz znikomą emisję szkodliwych gazów. Na przykładzie rynku usług
kurierskich został poruszony problem logistyki pierwszej i ostatniej mili
jako dwóch najbardziej kosztownych etapów transportu ładunku, gdzie
wykorzystanie takich pojazdów jak rower towarowy wydaje się zasadne.
Zostały również przytoczone niektóre rozwiązania oparte na logistyce rowerowej,
stosowane przez firmy przewozowe w Europie. Całość zamykają
rozważania na temat dalszego rozwoju cyklologistyki.
Cargo bike is an ecological and economical mean of transport.
It can be a solution for problems such as air pollution, transport
congestion or excessive noise and vibration occurring in the delivery
zones in urban agglomerations. The article describes evolution of
cycling fashion. It shows the differences between Poland and the
Netherlands in terms of the length of bicycle paths and the number
of users, as a factors that reflect the attitude of the public, relating
to the cycle logistics. Basic types of cargo bikes were characterized
with regard to their potential applications in the supply chain. The
basic sectors of the use of cargo bikes and advantages flowing from
their application in particular sectors were indicated. The most important
advantages of cargo bikes: saving footprint relative to the
vans, improvement of the tourist attractions of the historic city centres,
improving supply, reduction of noise, vibration and emissions
of harmful gases. The problem of the first and last mile logistics was
discussed, as two of the most costly stages of transport. The article
also describes some solutions based on cycle logistics, used by the
transport companies in Europe.