Tytuł pozycji:
Employability Market Orientation of Employee on the Gig Economy Labour Market
The article addresses the situation of an employee functioning in the labour market in the conditions of digitisation, leading, amongst other, to the rise of a gig, platform and sharing economy. The employee is presented as an individual actively choosing from among new opportunities to create cooperation with the employer in terms of employment form and manner, duration and rules of work performance. The purpose of the described research was to check whether the employee who spots that the employer is undertaking actions that bespeak a transactional psychological contract and is therefore ready to change the employer activates Employability Market Orientation. In line with the adopted assumption, this attitude allows the employee to behave like a workpreneur and take full advantage of the opportunities offered in today’s labour market.
The research has shown that in the sample examined, employees’ decision to change employers is not correlated with Employability Market Orientation. Many of them still decide to change employers due to low pay and low job security, which stems from the lack of a long-term contract. This may result from a passive attitude and a focus on seeking such a relation with the employer that is based on a relational psychological contract. This means that employees now find it difficult to seize new opportunities offered by modern technologies in the world of work. People who demonstrate cognitive flexibility are best predisposed to this.
Artykuł dotyczy sytuacji pracownika funkcjonującego na rynku pracy w warunkach digitalizacji, której jednym ze skutków jest kształtowanie się gig, platform i sharing economy. Został on przedstawiony jako podmiot aktywnie wybierający spośród nowych możliwości kreowania współpracy z pracodawcą pod względem formy zatrudnienia, sposobu, długości czasu i zasad świadczenia pracy. Celem prezentowanych badań było sprawdzenie czy pracownik, który identyfikuje, że jego pracodawca podejmuje działania świadczące o transakcyjnym kontrakcie psychologicznym i w związku z tym jest gotowy zmienić pracodawcę, aktywizuje Employability Market Orientation. Zgodnie z przyjętym założeniem postawa ta pozwala mu zachowywać się jak workpreneur i w pełni korzystać z możliwości ofertowanych na współczesnym rynku pracy.
Badania wykazały, że w badanej próbie decyzja pracowników o zmianie pracodawcy nie koreluje z Employability Market Orientation. Istotna ich grupa nadal podejmuje decyzję o zmianie pracodawcy ze względu na niskie wynagrodzenie i niskie ubezpieczenie, co wynika z braku umowy długoterminowej. Prawdopodobnie jest to efekt przyjęcia biernej postawy i nastawienia na poszukiwanie relacji z pracodawcą opartej na relacyjnym kontrakcie psychologicznym. Oznacza to, że pracownicy na ten moment mają trudności z wykorzystaniem nowych możliwości, jakie oferują nowoczesne technologie w świecie pracy. Najlepiej predysponowane do tego są osoby, które wykazują się elastycznością poznawczą.