Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Religijność jako komunikacja (zastosowanie paradygmatu interakcyjnego w psychologii religii)

Tytuł:
Religijność jako komunikacja (zastosowanie paradygmatu interakcyjnego w psychologii religii)
Religiousness as Communication. Application of the Interaction Paradigm to Psychology of Religion
Autorzy:
Chaim, Władysław
Data publikacji:
2020-10-27
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Roczniki Filozoficzne; 1993, 41, 4; 23-39
0035-7685
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article presents a suggestion concerning application of the interaction paradigm to psychology of religion as well as analysing religiousness as religious communication. The idea of including the interaction paradigm of psychology to interpretation of religiousses is supported by the presence of interpersonal relations in the religious phenomenon and by their fundamental significance. The communication model can be discovered both in the functioning of an individual religious life (the contact with God is interpreted as a reversible and inter-subjective relation) and in the functioning of the religious system (Revelation as self-communication of the Absolute; the interactional-communicational structure of the Church). A sketchy presentation of the essential elements of the process of interhuman communication shows that such procedure is correct. After taking into consideration the religious (transcendental) character of the Partner in man’s religious communication we take the objects of investigations the religious individual as communicator and the processes that constitute his relation of communication with God. The interaction-communication approach to the religious phenomenon, taking into consideration its significant factor, namely, the interpersonal communication, can be an important complement, or even an alternative to the individual paradigm prevalent in psychology of religion. It seems that analysis of religious communication may bring new information on the functioning of various dimensions of religiousness, and particularly of such phenomena as: development of religiousness, religious crises, ambivalent religiousness, religious conversion, indifference and atheism. In connection with personality conditionings of religious communication the suggestion concerning interactionism in psychology of personality should be accepted and such communication should be investigated in correlation to interactionally investigated personality features.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies