Tytuł pozycji:
The New Inertia Dynamometer for Friction and Wear Testing of Brake Pads and Brake Discs
- Tytuł:
-
The New Inertia Dynamometer for Friction and Wear Testing of Brake Pads and Brake Discs
Nowe stanowisko bezwładnościowe do badania tarcia i zużycia klocków i tarcz hamulcowych
- Autorzy:
-
Tuszyński, Waldemar
Gibała, Michał
Gospodarczyk, Andrzej
Kozioł, Stanisław
Matecki, Krzysztof
Piekoszewski, Witold
Siczek, Mariusz
Szczerek, Marian
Wojutyński, Jacek
- Tematy:
-
inertia dynamometer
brake pad
brake disc
friction
stanowisko bezwładnościowe
klocek hamulcowy
tarcza hamulcowa
tarcie
- Data publikacji:
-
2019
- Wydawca:
-
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Źródło:
-
Tribologia; 2019, 286, 4; 113-119
0208-7774
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
For the sake of driving safety, the right choice of the brake pad friction material and its manufacturing processes to obtain the appropriate tribological properties is a matter of priority for brake pad manufacturers. Determination of the tribological properties is best done in component tests, i.e. in the setup: brake pads – brake disc. At the request of one of the domestic brake pad manufacturers, as part of the POIR project, an inertia dynamometer for testing friction and wear of brake pads and brake discs was developed and manufactured, which was given the symbol T-33. A test methodology was developed based on the “Cold application section” procedure described in SAE J2522:2003. The T-33 inertia dynamometer is designed for testing brake pads and brake discs intended for five vehicles representing the passenger vehicle class and vans. The paper presents the new test stand, test methodology, and results of verification tests of the T-33 dynamometer (interlaboratory comparison tests) performed on the Cinquecento vehicle brake setup.
Ze względu na bezpieczeństwo jazdy właściwy dobór materiałów materiału ciernego klocków hamulcowych oraz procesów jej wytwarzania w celu uzyskania odpowiednich właściwości tribologicznych jest sprawą traktowaną priorytetowo przez producentów klocków hamulcowych. Właściwości te najlepiej wyznaczać w układzie: klocki–tarcza hamulcowa. Na zlecenie jednego z krajowych producentów klocków hamulcowych, w ramach projektu POIR opracowano i wykonano stanowisko bezwładnościowe do badania tarcia i zużycia klocków i tarcz hamulcowych, któremu nadano symbol T-33. Opracowano metodykę badawczą opartą o procedurę „Cold application section”, opisaną w normie SAE J2522:2003. Stanowisko bezwładnościowe T-33 przeznaczone jest do badania klocków i tarcz hamulcowych przeznaczonych dla pięciu samochodów, reprezentujących klasę samochodów osobowych i dostawczych. Przedstawiono nowe urządzenie, metodykę badawczą oraz wyniki badań weryfikacyjnych stanowiska T-33 (międzylaboratoryjnych badań porównawczych) wykonanych na zestawie hamulca samochodu Cinquecento.