Tytuł pozycji:
Tomistyczne ujęcie genezy państwa u Feliksa Konecznego
W artykule przedstawiono teorię genezy państwa w ujęciu polskiego myśliciela Feliksa Konecznego. Teorię tę można zaliczyć do ujęć tomistycznych z powodu filozoficznej podstawy jego metodologii historii, w oparciu o którą dokonywał badań w zakresie dziejów różnych społeczności, w tym również w zakresie genezy państwa. Koneczny na etapie tworzenia syntezy historycznej widzi szczególną potrzebę odwołania się do filozofii, do filozoficznej koncepcji człowieka, jego poznania i decyzji, opowiada się jednoznacznie za koncepcją tomistyczną. Według Feliksa Konecznego rodzina jako pierwsza i najprostsza społeczność, wprost wywodząca się z natury człowieka, ze związku mężczyzny i kobiety, z ich dzieci, z relacji małżeńskiej i rodzicielskiej, rozradza się w ród, wspólnotę rodową. Społeczeństwem nazywa Koneczny daną społeczność wtedy, gdy nastąpi jej zróżnicowanie pod kątem zawodowym, a narodem nazywa społeczność dopiero wtedy, gdy jej cele staną się wyższe niż sprawy bytowe, co ma być możliwe tylko w cywilizacji łacińskiej. Państwo może powstać już we wczesnej fazie rozwoju społeczności, w oparciu o wspólnotę rodową. Przedstawiając państwo od strony struktury Koneczny stwierdza, że o państwie można mówić tam, gdzie jest administracja, która umożliwia pośrednie sprawowanie władzy.
The theory of origin of the state in formulation of Polish thinker Felix Koneczny
was introduced in this article. This theory can be number to the Thomism formulations
because of the philosophical basis of his methodology of history in support about
which he made many researches in range of histories of different communities and the
origin of the state, too. The Koneczny on the stage of creating the historical synthesis
sees the need of appealing to philosophy, to human philosophical conception, the
meeting and decision, and declares the Thomism conception. According to Felix
Koneczny the family as first and the simplest community, taking out with man’s nature, with woman and man’s relationship directly, with their children, with marital
and parental relations, multiplies in the ancestry, the ancestral community. Koneczny
calls the given society the community when its differentiation under the professional
angle happens, and he calls the community with the nation then, when her aims stand
up higher than vital matters, which only has to be possible in Latin civilization. The
state can come into being already in early phase of development of their community in
support of the ancestral community. Showing the state from side of structure Koneczny affirms that about the state we can tell there where the administration which
makes possible indirect holding the power exists.