Tytuł pozycji:
O potrzebie wizualizacji wiedzy w naukach o kulturze
Do niedawna jeszcze w centrum zainteresowania nauki i filozofii pozostawał język. W świecie początków XXI wieku, zwanym informacjonalizmem, następuje zwrot ku obrazom. Społeczeństwo informacyjne produkuje ogromne ilości zdjęć, filmów, animacji i cyfrowych tekstów. Te nowe zbiory danych określa się jako big data. Do ich badania niezbędne są nowe metody. Stare, przystosowane do interpretacji tekstów, okazują się bowiem zawodne. W związku z tym zrodziła się humanistyka cyfrowa, która proponuje nowe narzędzia do obróbki i interpretacji big data. Podstawową metodą staje się wizualizacja. Wizualizacja występuję w kilku odmianach. Najczęściej tworzy się infografiki, animacje trójwymiarowe oraz cyfrowe filmy. Wyniki badań również zaczyna się przedstawiać za pomocą obrazów. Od początku istnienia praktyki naukowej podstawowym środkiem komunikacji rezultatów działań poznawczych było pismo. Pod wpływem nowych technologii ICT badacze coraz częściej komunikują swoje badania w postaci wizualnej – począwszy od prezentacji, poprzez strony internetowe, a skończywszy na specjalnych aplikacjach umożliwiających kreację multimedialnych materiałów. Wszystkie one noszą miano cyfrowych opowieści, czyli digital storytelling.
The language was until recently the focus of science and philosophy. In the world of the early twenty-first century, informationalism, called for the return of the pictures. The information society produces huge quantities of images, videos, animations and digital texts. These new data sets referred to as big data. Their study new methods are needed. Old, adapted to the interpretation of texts, in fact turn out to be unreliable. Thus was born the digital humanities, which offers new tools for processing and interpretation of big data. The basic method is visualization. Visualization comes in several varieties. Most forms of infographics, three-dimensional animation and digital video. Results of the study also begins to present through images. Since the beginning of scientific practice, the primary means of communicating the results of the cognition was writing. Under the influence of new technologies ICT researchers are increasingly communicating their research in visual form—from presentations, web pages, and up to special applications, enabling the creation of multimedia materials. All of them are called digital stories, namely digital storytelling.