Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pride, Pottery and Nationalism in Nineteenth-Century Ireland

Tytuł:
Pride, Pottery and Nationalism in Nineteenth-Century Ireland
Duma, ceramika i nacjonalizm w XIX-wiecznej Irlandii
Autorzy:
Hamera, P.
Tematy:
Vodrey
Belleek
Irish pottery
porcelain
Celtic Revival
nineteenth century Ireland
ceramika irlandzka
porcelana
Odrodzenie Celtyckie
Irlandia XIX w.
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Szkło i Ceramika; 2014, R. 65, nr 5, 5; 21-24
0039-8144
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Throughout the nineteenth century it was oftentimes mentioned by British politicians or the British press that Ireland should utilize its natural resources in order to improve its condition. In the 1850s the discovery of feldspar and kaolin in County Fermanagh in the north-western part of Ireland ushered in the pottery industry on the Emerald Isle. The Belleek pottery allowed the Irish to feel proud. What is more, the clayware from Belleek found patrons in Queen Victoria and her son, who bought some specimens and, thus, popularized it in Great Britain. On the heels of the spectacular success of the Belleek came Fredrick Vodrey who not only produced excellent pottery but by employing Celtic motifs became a part of the Gaelic Revival, which helped to the Irish to bolster their national identity and mitigate the influence of Anglo-Saxon culture. The article shows what role the Belleek and Vodrian pottery played in Ireland in the nineteenth century when the Irish where trying to gain independence.

W XIX wieku zarówno Brytyjscy politycy, jak i brytyjska prasa często wspominali o tym, że aby uzdrowić swoją sytuację Irlandia powinna wykorzystać bogactwa naturalne. Odkrycie skalenia i kaolinu w latach 50. XIX w. w hrabstwie Fermanagh w północno-zachodniej części Irlandii zapoczątkowało przemysł ceramiczny na Szmaragdowej Wyspie. Ceramika Belleek pozwoliła Irlandczykom poczuć dumę. Co więcej, ceramika z Belleek miała za patronów królową Wiktorię i jej syna, którzy kupili pochodzące stamtąd produkty i tym samym uczynili je popularnymi w Wielkiej Brytanii. Zaraz po spektakularnym sukcesie ceramiki Belleek nadszedł czas na Fryderyka Vodrey, który nie tylko wytwarzał doskonałą ceramikę, ale wykorzystując celtyckie motywy odegrał rolę w Odrodzeniu Celtyckim. To pozwoliło Irlandczykom umocnić tożsamość narodową oraz przeciwdziałać wpływowi kultury anglosaskiej. W artykule autor stara się ukazać, jaką rolę w XIX-wiecznej Irlandii, okresie walk o niepodległość, odegrały ceramika z Belleek oraz ceramika Vodreya.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies