Tytuł pozycji:
Dobór obudowy tunelu drogowego w Lalikach
W artykule przedstawiono sposób doboru obudowy tunelu drogowego na przykładzie istniejącego tunelu drogowego w Lalikach.
Przedstawiono dokładny tok postępowania podczas doboru obudowy wzmacniającej, obudowy wstępnej oraz obudowy ostatecznej
tunelu. Obliczono zasięg strefy zniszczenia masywu skalnego wokół tunelu. Efekty wykonanych obliczeń porównano
z faktycznie zastosowaną przez wykonawcę tunelu obudową. Scharakteryzowano masyw skalny jakim jest flisz karpacki,
w którym drążony był tunel oraz opisano metodę NATM (New Austrian Tunneling Method) zastosowaną przy budowie tunelu.
Opisano również zastosowanie metody NATM w przypadku drążenia tunelu drogowego w Lalikach.
The article presents the method of selecting the road tunnel housing on the example of an existing road tunnel in Laliki. The
exact course of conduct during the selection of the reinforcing lining, the pre-housing and the supporting of the final tunnel is
presented. The extent of the destruction zone of the rock mass around the tunnel was calculated. The effects of the performed
calculations were compared with the casing used by the tunnel contractor. The rock massif which is the Carpathian flysch
in which the tunnel was drilled and the NATM (New Austrian Tunneling Method) method used in tunnel construction was
characterized. The application of the NATM method in the case of tunneling the road in Laliki was also described.