Tytuł pozycji:
Obrazowanie Dekalogu. Abstrakcyjne malarstwo Stefana Gierowskiego wobec biblijnych treści
Cykl Malowanie Dziesięciorga Przykazań (1986-1987) Stefana Gierow- skiego powstał jako wizualna interpretacja Dekalogu, wyrażona zna- miennym dla artysty abstrakcyjnym językiem formy i koloru. W tek- ście przybliżam poglądy uznanego klasyka sztuki polskiej dotyczące możliwości powiązania malarstwa niefiguratywnego ze sferą ducho- wości, co stanowi swoistą kontynuację tendencji pojawiających się od początku XX wieku. Zamiarem artysty jest w tym wypadku porusze- nie emocjonalności odbiorcy. Analizie zostały poddane poszczegól- ne prace cyklu w ich relacji do treści biblijnych nakazów i zakazów. Prostota, klarowność kompozycji wraz z emocjonalnym, psycholo- gicznym i symbolicznym oddziaływaniem barw odpowiada prostocie fundamentalnych praw moralnych. Omawianą realizację Gierowskie- go umieszczam w obrębie współczesnej sztuki o charakterze ikonicz- nym, którą charakteryzuję podążając za myślą Anny Grzegorczyk. Sztuka ikoniczna stanowi wsparcie dla odradzającej się humanistyki obecności.
The cycle Painting of the Ten Commandments (1986-1987) by Stefan Gierowski was created as a visual interpretation of the Decalogue, ex- pressed in the abstract language of color and form, characteristic of the artist. I present the views of the recognized classic of Polish art con- cerning the possibility of relating nonfigurative painting to the sphere of spirituality, which is a kind of continuation of the tendencies started at the beginning of the XX century. The idea of the artist is to touch viewer’s emotionality. I analyze all ten works of the cycle in their re- lation to biblical precepts and prohibitions. The simplicity and clarity of the compositions together with the emotional, psychological and symbolical influence of colors correspond to the simplicity of the fun- damental moral laws. I describe the discussed work of Gierowski as an example of contemporary iconic art which I characterize following Anna Grzegorczyk’s views. The iconic art is a kind of support for the renascent humanities of presence.