Tytuł pozycji:
Consumer attitudes towards novel technologies implemented in food production across selected regions of Poland®
The objective of the research was to determine the degree of and conditions for food technology neophobia among consumers in selected regions of Poland. The research was conducted in 2019 in Podkarpackie (150 people), Mazowieckie (161) and Zachodniopomorskie (149) voivodeships, using a survey method. The results obtained show a difference in the respondents’ attitudes towards novel technologies depending on the region. The highest level of neophobia was observed among the residents of Podkarpackie voivodeship, with moderate levels displayed in Zachodniopomorskie voivodeship and the people of Mazowieckie voivodeship being the most accepting of novel food technologies. Different conditions for consumer attitudes towards novel food technologies have been observed in the analysed regions as well.
Celem przeprowadzonych badań było określenie poziomu i uwarunkowań food technology neophobia wśród konsumentów z wybranych regionów Polski. Badania przeprowadzono w roku 2019 na terenie województw Podkarpackiego (150 osób), Mazowieckiego (161) i Zachodniopomorskiego (149) metodą ankietową. Uzyskane w efekcie badań wyniki świadczą o zróżnicowaniu postaw respondentów w stosunku do nowych technologii produkcji żywności w zależności od regionu. Najbardziej neofobiczni okazali się być mieszkańcy województwa Podkarpackiego, umiarkowanie wysoki poziom food technology neophobia stwierdzono w grupie badanych z województwa Zachodniopomorskiego, a najwyższy poziom akceptacji dla nowych technologii wyrazili mieszkańcy województwa Mazowieckiego. W analizowanych regionach stwierdzono także odmienność uwarunkowań postaw respondentów w odniesieniu do nowych technologii.