Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Accuracy in fixing ship’s positions by camera survey of bearings

Tytuł:
Accuracy in fixing ship’s positions by camera survey of bearings
Dokładność wyznaczania pozycji statku z pomiarów namiarów wykonanych kamerą
Autorzy:
Naus, K.
Wąż, M.
Tematy:
mapa nawigacyjna
pozycja statku
morska nawigacja
coastal navigation
position accuracy
camera survey of an angle
Data publikacji:
2011
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Źródło:
Geodesy and Cartography; 2011, 60, 1; 61-73
2080-6736
2300-2581
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper presents the results of research on the possibilities of fixing ship position coordinates based on results of surveying bearings on navigational marks with the use of the CCD camera. Accuracy of the determination of ship position coordinates, expressed in terms of the mean error, was assumed to be the basic criterion of this estimation. The first part of the paper describes the method of the determination of the resolution and the mean error of the angle measurement, taken with a camera, and also the method of the determination of the mean error of position coordinates when two or more bearings were measured. There have been defined three software applications assigned for the development of navigational sea charts with accuracy areas mapped on. The second part contains the results of studying accuracy in fixing ship position coordinates, carried out in the Gulf of Gdansk, with the use of bearings taken obtained with the Rolleiflex and Sony cameras. The results are presented in a form of diagrams of the mean error of angle measurement, also in the form of navigational charts with accuracy fields mapped on. In the final part, basing on results obtained, the applicability of CCD cameras in automation of coastal navigation performance process is discussed.

W artykule przedstawiono opis badan mających na celu ustalenie możliwości określania współrzędnych pozycji statku z wyników pomiarów namiarów optycznych na znaki nawigacyjne wykonanych kamera CCD. Jako podstawowe kryterium przyjęto dokładność określania współrzędnych pozycji statku zwymiarowana wartością błędu średniego. W pierwszej części artykułu przedstawiono metodę wyznaczania rozdzielczości i błędu średniego pomiaru kata kamera oraz metodę wyznaczania błędu średniego współrzędnych pozycji z dwóch i więcej namiarów. Opisano trzy aplikacje programowe służące do przygotowywania morskich map nawigacyjnych z naniesionymi obszarami dokładności. W drugiej części zaprezentowano wyniki z badania dokładności określania współrzędnych pozycji statku na Zatoce Gdańskiej z namiarów zmierzonych kamera firmy Rolleiflex i Sony. Ukazano je w postaci wykresów błędu średniego pomiaru kata oraz w postaci morskich map nawigacyjnych z naniesionymi obszarami dokładności. W części końcowej, opierając się na wynikach badan przeprowadzono dyskusje dotyczącą oceny przydatności kamer CCD do automatyzacji procesu prowadzenia morskiej nawigacji przybrzeżnej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies