Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Przebudowa alei lipowej z zastosowaniem rozwiązań pozwalających na ochronę starodrzewu – studium przypadku

Tytuł:
Przebudowa alei lipowej z zastosowaniem rozwiązań pozwalających na ochronę starodrzewu – studium przypadku
Reconstruction of linden avenue with design solutions to protect weteran trees Case study
Autorzy:
Suchocka, M.
Tematy:
drzewa przydrożne
modernizacja drogi
ochrona drzew
rozwiązania projektowe przyjazne drzewom
street trees
road construction
tree protection
tree friendly construction
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Drogownictwo; 2018, 1; 8-12
0012-6357
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Drzewa powinny być chronione ze względu na rolę, którą pełnią. Przykładowo poprawiają komfort jazdy oraz wpływają na poprawę zdrowia użytkowników. Unikanie lub zmniejszanie konfliktu pomiędzy infrastrukturą a drzewami obejmować może propozycje na różnych poziomach, np. można zaproponować rozwiązania wykorzystujące fakt, że drzewa mogą być elementem modelowania szybkości jazdy oraz poprawy bezpieczeństwa (sadzenie drzew w mniejszych odstępach w sąsiedztwie skrzyżowań lub drzewa jako element systemu uspokajania ruchu (Trafficcalming). W procesie przebudowy ul. Pszczelińskiej wypracowano procedurę prowadzenia inwestycji w sposób, który umożliwił zastosowanie przyjaznych drzewom projektowych rozwiązań drogowych, pozwalających na zachowanie najcenniejszego drzewostanu w rejonie alei. Prezentowane badania udowodniły, że możliwe jest wypracowanie podejścia pozwalającego na godzenie interesów rozwoju infrastruktury oraz wartości krajobrazowo-przyrodniczych, zgodne z wymogami prawa, w tym Konstytucji RP.

Trees should be protected because of the role they play, for example they improve driving comfort and the health of road users. Avoiding or reducing conflicts between infrastructure and trees may include proposals at different levels, for example using solutions involving trees to be part of driving speed modeling and as a result – improve the safety. For example planting trees at smaller distances in the neighborhood of cross roads could be a part of a traffic calming system. In the process of the Pszczelińska street reconstruction was developed a procedure to conduct the investment in a way that enabled the use of tree-friendly road design solutions, allowing to preserve the most valuable trees of the avenue. Presented research has proved that it is possible to develop an approach which allows to reconcile the interests of infrastructure and landscape-natural values protection in accordance with the requirements of the law, including the Constitution of Poland.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies