Tytuł pozycji:
International cooperation in criminal matters versus Europeanisation of criminal procedure
The paper presents the issues of cooperation in criminal matters analysed in the context of
the process of Europeanisation. In the Polish legal system, the process mainly results in the
development and implementation of new and varied forms of cooperation in criminal matters
with the European Union Member States. The mechanisms of cooperation transposed to the
Criminal Procedure Code are, in fact, nothing new for the current model of proceedings
developed in accordance with the Code of 1997, because it envisaged most of the already
operating forms of international cooperation. The institutions of cooperation, although already
regulated on the basis of Polish law, lacked some important basic features and were mainly
based on political decisions of the executive power. That was the reason for the necessity of
implementing the EU models increasing the framework of cooperation in criminal matters
by gradually making the regulations more specific and elaborate. This, as a result, has led to
the development of a new, complex and at the same time inconsistent system of cooperation
with Member States.
The creation of a completely composite regulation within Section XIII CPC, about which it is
difficult to speak in terms of the system coherence, was a side effect of the implementation
of provisions concerning the development of cooperation in criminal matters. The removal of
the regulation of Section XIII from the Criminal Procedure Code and enacting it as a separate
legal act may be a remedy for the present situation.
Przedmiotem opracowania jest problematyka współpracy w sprawach karnych, analizowana
w kontekście procesu europeizacji. Proces ten skutkuje dla polskiego porządku prawnego
przede wszystkim opracowaniem i wdrożeniem nowych i różnorodnych form współpracy
między państwami członkowskimi Unii Europejskiej w sprawach karnych. Transponowane
do Kodeksu postępowania karnego mechanizmy współpracy nie są w istocie niczym nowym
dla obowiązującego modelu procesu, ukształtowanego na gruncie kodeksu z 1997 roku, który
przewidywał większość z wypracowanych już form współdziałania międzynarodowego.
Instytucje współpracy, choć już uregulowane na gruncie prawa polskiego, pozbawione były
jednak pewnych zasadniczych własności, a opierały się przede wszystkim na decyzji politycznej władzy wykonawczej, stąd konieczność implementacji wzorców unijnych zwiększających
ramy kooperacji w sprawach karnych poprzez stopniowe uszczegóławianie i pogłębianie
regulacji. W rezultacie poskutkowało to powstaniem nowego, złożonego i równocześnie niejednolitego systemu współpracy z państwami członkowskimi.
Efektem ubocznym implementacji przepisów dotyczących rozwoju współpracy w sprawach
karnych okazało się powstanie w obrębie działu XIII Kodeksu regulacji zupełnie niejednorodnej,
o której trudno jest mówić w perspektywie spójności systemowej. Receptą na zaistniałą sytuację staje się wyłączenie unormowania działu XIII poza Kodeks postępowania karnego, przenosząc normy współpracy międzynarodowej w sprawach karnych do odrębnej ustawy.