Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Robo-advice in insurance distribution under Polish law. Outline of the problem

Tytuł:
Robo-advice in insurance distribution under Polish law. Outline of the problem
Autorzy:
Szaraniec, Monika
Tematy:
dystrybutor ubezpieczeń
robo-doradca
sztuczna inteligencja
odpowiedzialność cywilna
umowa outsourcingu
insurance distributor
robo-advisor
artificial intelligence
civil liability
outsourcing agreement
Data publikacji:
2021-06-11
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Źródło:
Studia Prawnicze KUL; 2020, 4; 99-119
1897-7146
2719-4264
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article relates to the problems of introducing new technologies in the activities of insurance distributors, especially brokers, and points to essential legal aspects of non-adjustment or absence of legal solutions in this respect. The author focused her investigations on the essence, application of robo-advice in economic insurance, as well as its admissibility in the Polish insurance distribution model. The article points to the types of cooperation of robo-advisors with the traditional insurance distributor and imperfections of the outsourcing agreement’s legal regime. The applicable Polish civil law norms on civil liability for damages caused by artificial intelligence are also not keeping pace with the development of new technologies and require reform, in the first place, on the level of UE law.

Artykuł jest związany z problematyką wprowadzania nowych technologii w działalności dystrybutorów ubezpieczeń, w szczególności brokerów, i wskazuje na istotne aspekty prawne niedostosowania lub braku rozwiązań prawnych w tym zakresie. Autorka skoncentrowała swoje rozważania na istocie, zastosowaniu robo-porady w ubezpieczeniach gospodarczych, a także jej dopuszczalności w polskim modelu dystrybucji ubezpieczeń. W artykule zostały wskazane rodzaje współpracy robo-doradców z tradycyjnym dystrybutorem ubezpieczeń oraz niedoskonałości regulacji prawnej umowy outsourcingu. Obowiązujące normy prawa cywilnego w prawie polskim w zakresie odpowiedzialności cywilnej w odniesieniu do szkód wyrządzonych przez sztuczną inteligencję także nie nadążają za rozwojem nowych technologii i wymagają zmian przede wszystkim na poziomie prawa UE.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies