Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dualizm świata przedstawionego w Stolicy Cypriana Norwida

Tytuł:
Dualizm świata przedstawionego w Stolicy Cypriana Norwida
Dualism of the presented world in Cyprian Norwid’s Stolica
Autorzy:
Wójcik, Maria
Tematy:
Norwid
dualizm świata przedstawionego
poezja polska XIX wieku
dualism of the presented world
Polish poetry of the 19th century
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Akademia Pomorska w Słupsku
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Świat Tekstów. Rocznik Słupski; 2019, 17; 229-240
2083-4721
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Dualizm świata przedstawionego wiersza Stolica Cypriana Norwida jest ważnym elementem budowy tego dzieła. Wielu badaczy zwróciło uwagę na ten fakt, jednak pozostał on na marginesie innych rozważań. Dotychczasowe interpretacje koncentrowały się na znaczeniu tytułu, motywie krzyża, na przeciwstawnych kolorach wskazanych w utworze lub nieregularnej strukturze Stolicy. Jednakże wizja kreacji świata przedstawionego, opartego na zasadzie dychotomii, wymaga uporządkowania i poszerzenia. W wymiarze aksjologicznym kontrasty manifestują się poprzez pary wartości: materialność i duchowość, prawda i fałsz, ruch i stabilność, stałość i przemijalność. Na płaszczyźnie tematów konflikty przedstawiają: krzyż i szklane okna, czarno-białe kolory oraz krzyż i balon. Płaszczyzna składniowa także ukazuje podziały za sprawą występowania zdań przeciwstawnych i rozłącznych. Wynika stąd, że kompozycja dualistyczna obecna jest na wielu poziomach utworu i stanowi ważny element wiersza Norwida Stolica.

Dualism of the presented world of Cyprian Norwid’s poem Stolica is an important element of its construction. Many researchers paid attention to this fact, but it was on the margins of their other considerations. The previous interpretations of the poem focused on the meaning of the title, the theme of the cross, on the opposite colors indicated in the poem or the irregular structure of the Stolica. However, the view of the creation of presented world, based on the principle of duality, requires ordering and extension. In the axiological dimension contrasts are manifested through the pairs of values: materiality and spirituality, true and false, motion and stability, constancy and transiency. On the plane of themes, conflicts are presented by: cross and glass windows, black and white colors also cross and a balloon. The syntax plane too shows the divisions by opposing and disjoint sentences. It therefore follows that the dualistic composition is present on many levels and is an important element of Norwid’s poem Stolica.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies