Tytuł pozycji:
Transport i gospodarka morska w inteligentnych specjalizacjach jako czynnik poprawy konkurencyjności regionów w Polsce
W strategii Europa 2020 na rzecz wzrostu gospodarczego zakłada się, że Unia Europejska
ma stać się inteligentną i zrównoważoną gospodarką sprzyjającą włączeniu
społecznemu. Te trzy wzajemnie uzupełniające się priorytety powinny pomóc UE
i państwom członkowskim w osiągnięciu wysokiego poziomu zatrudnienia, wydajności
i spójności społecznej. Dla ich osiągnięcia niezwykle istotne jest innowacyjne
podejście. W Polsce, pomimo wydatkowania w ostatnich latach znaczących środków
na wsparcie innowacyjności, poszczególne jej regiony znajdują się daleko w tyle w stosunku
do gospodarek europejskich. Najnowszym pomysłem na znalezienie drogi do
innowacyjnej gospodarki jest koncepcja inteligentnych specjalizacji (IS). Stąd w aktualnej
perspektywie finansowej 2014–2020 przyznawanie dotacji opiera się o zgodność
z IS. Oznacza to, że jeśli projekt inwestycyjny jest zgodny z celami regionalnych inteligentnych
specjalizacji, ma on większe szanse na pozyskanie dofinansowania. Celem
artykułu jest określenie roli transportu i gospodarki morskiej jako IS oraz ukazanie ich
wpływu na podnoszenie poziomu innowacyjności i konkurencyjności regionu.
In the Europe 2020 strategy, it is assumed that the European Union will become a smart,
sustainable and inclusive economy. These three priorities should help the EU and its Member
States in achieving a high level of employment, productivity and social cohesion. The innovative
approach is extremely important to achieve this goals. In Poland, despite spending in
recent years significant resources to support innovation, its individual regions are far behind
on the background of European economies.
The latest idea to find a way to innovative economy is the concept of smart specialisation (IS).
Thus, in the current 2014–2020 financial perspective the granting of subsidies is based on
compliance with IS. This means that if the investment project is in line with the objectives of
the regional smart specialisation, it has a better chance of obtaining funding. The aim of this
article is to define the role of transport and maritime economy as IS, and to show their impact
on raising the level of innovation and competitiveness of the region.