Tytuł pozycji:
Działalność edukacyjna ośrodków akademickich w koncepcji sustainability
Edukacja w koncepcji sustainability to młody, dopiero rozwijający się na świecie nurt w obszarze sustainable science. Pojawienie się tej koncepcji jest skutkiem narastających globalnych problemów ekologicznych i społecznych. Pogarszający się stan zdrowia naszej planety zagraża egzystencji przyszłych pokoleń. Edukacja, respektująca zasady zrównoważonego rozwoju, ma przyczynić się do powstania zrównoważonego społeczeństwa (sustainable society), którego funkcjonowanie osłabi te negatywne trendy. Szczególnie istotne jest jej wdrażanie w szkołach wyższych, których absolwenci - po podjęciu pracy - mają wpływ na działanie różnych organizacji tworzących państwo i jego gospodarkę. Zrównoważona edukacja wymaga proekologicznej i prospołecznej transformacji kadr kierowniczych uczelni, ich personelu naukowo-dydaktycznego, zasobów materialnych i niematerialnych oraz programów nauczania.
Education in the sustainability concept is a young, currently developing trend in the world in the area of sustainable science. The appearance of this concept is the effect of increasing global environmental and social problems. The deteriorating medical condition of our planet is threatening the existence of future generations. Education, respecting principles of balanced development, is supposed to contribute to the creation of a balanced society (sustainable society) which functioning will weaken these negative trends. It is particularly significant that it is implemented in higher education institutions, which graduates - after taking up work - are affecting the functioning of various organizations forming the State and its economy. The balanced education requires the environment-friendly and pro-social transformation of senior staffs of the colleges, their scientific-teaching staff, financial and immaterial Stores and school curricula.