Tytuł pozycji:
Rodzinność i przewaga konkurencyjna – kontekst polskich przedsiębiorstw
Pomimo rosnącego znaczenia rodzinności w przedsiębiorstwach rodzinnych, niewiele jeszcze wiadomo na temat jej wpływu na ich efektywność. Wykorzystując teorię funkcjonowania przedsiębiorstw rodzinnych i zarządzania strategicznego, w niniejszym artykule podjęto próbę zidentyfikowania wymiarów rodzinności oraz omówiono wpływ każdego z nich na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa. Na podstawie danych ze 149 polskich przedsiębiorstw rodzinnych empirycznie potwierdzono bezpośredni wpływ rodzinności na efektywność organizacyjną, mierzoną jako przewagę konkurencyjną. Znaleziono również dowody dla wielowymiarowości konstruktu „rodzinność”, który składa się z pięciu wymiarów. Przeprowadzone badania przyczyniają się do poszerzenia wiedzy w obszarze zarządzania strategicznego poprzez ukazanie, w jaki sposób specyficzny zbiór wymiarów rodzinności wpływa na efektywność przedsiębiorstwa rodzinnego.
Despite the importance of familiness, still not much is known about its impact on firm performance. In this study the authors seek the better understanding of how dimensions of familiness affect the firm competitive advantage to address firm growth challenges. Drawing upon the family firms’ theory and strategic management theory the authors leverage a distinction between five dimensions of familiness and study their respective influence on firm competitive advantage. Using data from 149 Polish family firms, the authors empirically confirm the direct effect of familiness on firm performance as measured by competitive advantage. The authors also find evidence for multidimensionality of familiness
construct which consists of five dimensions. The authors contribute to strategic management literature by showing how a specific set of familiness dimensions influences firm performance.