Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Restoration of the Timophey Nikolaevich Granovsky Estate – Pogorelets in the Orel Region of the Russian Federation

Tytuł:
Restoration of the Timophey Nikolaevich Granovsky Estate – Pogorelets in the Orel Region of the Russian Federation
Metody ochrony zieleni przyulicznej przed szkodliwym działaniem soli drogowej
Autorzy:
Dąbrowska, J.
Weber-Siwirska, M.
Lejcuś, K.
Garlikowski, D.
Tematy:
zimowe uszkodzenia roślin
zieleń przyuliczna
ochrona
działanie
sól drogowa
road salt damage
roadside greenery
protection
road salt
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Architektura Krajobrazu; 2014, 3; 44-55
1641-5159
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono szkodliwy wpływ soli drogowej (chlorku sodu) na rośliny i środowisko glebowe Scharakteryzowano działanie aerozolu solnego na nadziemne części roślin, jak i soli docierającej do roślin wraz z wodą pobieraną przez korzenie. Przeanalizowane przez autorów wyniki badań jednoznacznie wskazują, że sól drogowa używana w naszym kraju od lat siedemdziesiątych XX w. znacznie wpłynęła na stan gleb. Opisano sposoby zabezpieczania zieleni przyulicznej przed nadmiernym zasoleniem, jako przykład wybrano rozwiązania stosowane w Poznaniu w postaci płotków z mat słomiano-foliowych i foliowych oraz kapturów ochronnych na korony drzew. Wskazano zalety i wady, jakie zauważono podczas kilku sezonów użytkowania osłon. Głównymi wadami osłon w postaci płotków okazało się przewracanie ich przez masy śniegu wydostające się spod kół pojazdów oraz podczas pracy pługów. Zdarzają się także sytuacje, w których mieszkańcy pobliskich terenów wykorzystywali wygrodzone płotkami przestrzenie do magazynowania w nich śniegu i błota z odśnieżanych chodników. W literaturze znajduje się niewiele przykładów badań prowadzonych nad skutecznością osłon przeciwko soli drogowej. Autorzy artykułu przeanalizowali wyniki doświadczeń duńskich z zastosowaniem 3 typów mat słomianych, na pasach rozdzielających jezdnie. Podkreślono, że szkody związane z działaniem soli drogowej są ściśle związane z odległością od jezdni. Przedstawiono listę ważniejszych dla terenów zieleni miejskiej gatunków roślin, odznaczających się wysoką tolerancją oraz wrażliwych na zasolenie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies