Tytuł pozycji:
Obraz „zwykłego” człowieka a magazynach true story
Dynamiczny rozwój prasy kobiecej zaowocował z jednej strony umacnianiem pozycji rynkowej magazynów treści ogólnej, tj. „Twój Styl”, „Claudia” czy „Przyjaciółka”. Z drugiej pojawieniem się licznych grup tematycznych, które z czasem stworzyły mniejsze subsegmenty prasowe, tj. kulinarne, true story, o dekoracji domu, dla rodziców czy typu people. True story – rozwijający się sektor prasy adresowanej do kobiet – został w Polsce zdominowany przez firmę Phoenix Press, do której w latach 1990–2014 należało 21 tytułów. W tym samym czasie w portfolio Edipresse Polska znalazło się 8 periodyków. Tę ofertę uzupełniały dwa pisma koncernu Bauer Media Polska. Tym sposobem czytelniczki otrzymały 31 tytułów traktujących o codziennym życiu zwykłych ludzi. Mimo wewnętrznej różnorodności, wszystkie tytuły poświęcały najwięcej miejsca na publikowanie historii, których bohaterami byli „normalni ludzie”, tacy jak „ty i ja”. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytania: jak przedstawiano „zwykłego” człowiek na łamach tych periodyków, co sprawiło, że „ludzkie historie dobrze się sprzedają” oraz do kogo adresowano te czasopisma.
The dynamic development of women press has resulted, on the one hand, in the strengthening of the market position of the general issues magazines, such as “Twój Styl”, “Claudia” or “Przyjaciółka” but on the other hand in the emergence of other numerous thematic groups, which in time created smaller press sub- segments such as cooking magazines, true story magazines, house decorating magazines, magazines for parents or magazines of the type people. True story – growing sector of the press addressed to women in Poland, has been dominated by Phoenix Press, which in the years 1990 –2014 released 21 titles. At the same time Edipresse portfolio contained 8 periodicals. This offer was complemented by two magazines from Bauer Media Group Poland. In this way, readers received 31 titles dealing with daily lives of ordinary people. Despite the internal diversity, all the magazines allotted most space to the publication of stories in which the heroes were “ordinary people” like “you and me”. This article attempts to answer the question: how “an ordinar” man was presented on the pages of these periodicals; what made the “human stories sell well” and to whom these magazines were addressed.