Tytuł pozycji:
Leksyka muzyczna w Traktacie o łuskaniu fasoli Wiesława Myśliwskiego
The multifaceted phenomenon of music is a constitutive element of all novels by Wiesław Myśliwski. This study focuses on the basic musical vocabulary of the Treatise on Shelling Beans, which has been classified into the following three collections: 1) the process of creating music, 2) musical instruments, and 3) music as art. Within each of them, the vocabulary corresponding to the indicated set was excerpted, which allowed for a more precise grouping of the collected vocabulary, and each of the presented groups was supported by examples of the analyzed novel. For example, in the classification of the names of musical instruments, a scientific division has been adopted, consisting in assigning to a group according to the source of sound, and the names of music performers are presented in two basic collections: 1) as an executive body 2) individual musicians. Attention was also paid to an important stylistic function, especially given to instruments destroyed by the fire of war – they constitute a metaphorical reference to human fate.
Wieloaspektowe zjawisko muzyki jest konstytutywnym elementem wszystkich powieści Wiesława Myśliwskiego. W niniejszym opracowaniu skupiono się na podstawowej leksyce muzycznej w Traktacie o łuskaniu fasoli, która została sklasyfikowana podług trzech następujących kolekcji: 1) proces tworzenia muzyki, 2) instrumenty muzyczne oraz 3) muzyka jako sztuka. W obrębie każdej z nich wyekscerpowano leksykę odpowiadającą wskazanemu zbiorowi, co pozwoliło na bardziej precyzyjne pogrupowanie zebranego słownictwa, zaś każda z zaprezentowanych grup została poparta przykładami analizowanej powieści. Na przykład w klasyfikacji nazw instrumentów muzycznych przyjęto ich naukowy podział, polegający na przypisaniu do grupy wedle źródła dźwięku, a nazwy wykonawców muzyki przedstawiono w dwóch podstawowych zbiorach: 1) jako gremium wykonawcze, 2) indywidualni muzycy. Zwrócono również uwagę na istotną funkcję stylistyczną, nadaną zwłaszcza instrumentom zniszczonym wojenną pożogą – stanowią one metaforyczne odwołanie do ludzkiego losu.