Tytuł pozycji:
Wyłączyć z użytkowania klinicznego czy ocenić ryzyko?
Dyrektywy w sprawie aktywnych implantów medycznych
(AIMDD), dotyczące przyrządów medycznych (MDD) oraz
diagnostycznych urządzeń medycznych in vitro (IVDD), stawiają
wymagania dla producentów urządzeń medycznych w zakresie
zgłaszania właściwym organom określonych rodzajów incydentów
związanych z tymi produktami (tj. MHRA w Wielkiej Brytanii)
oraz informowania użytkowników o niezgodnościach w funkcjonowaniu
systemów (FCO lub FSN – „safety notice”). Dyrektywy
określają również obowiązki właściwych organów do przekazania
szczegółów niektórych zgłaszanych im incydentów innym
organom, wynikającym ze struktury prawnej i administracyjnej
oraz Komisji. System czujności („the action or state of keeping
careful watch for possible danger or difficulties”) dla urządzeń
medycznych (vigilance system for medical devices), ustanowiony
przez Komisję Europejską, to nazwa nadana procesowi powiadamiania
i oceny tych incydentów. Został ustanowiony na mocy
dyrektyw, dotyczących urządzeń medycznych, w celu zminimalizowania
ryzyka w zakresie bezpieczeństwa pacjentów, użytkowników
i innych osób poprzez zmniejszenie prawdopodobieństwa
poważnego incydentu/nieprawidłowej funkcjonalności oraz
jego wystąpienia w różnych miejscach w Unii Europejskiej.
Artykuł stanowi o praktycznej realizacji zapisów dyrektyw oraz
prawa lokalnego w zakresie informowania i postępowania przy
zgłoszonych niezgodnościach w działaniu urządzeń/produktów
medycznych/incydentach. Jaka jest droga użytkownika, kiedy otrzymuje
informacje, że urządzenie/produkt/system medyczny działa
niezgodnie z założeniami/wykazuje dysfunkcje, które mogą determinować
jakość realizowanych procedur medycznych oraz bezpieczeństwo
pacjentów/osób obsługujących? Czy zatrzymać system/wycofać
urządzenie z użytkowania, czy oszacować ryzyko i dalej działać?
The directives regarding active medical implants (AIMDD),
medical devices (MDD), and in vitro diagnostic medical
devices (IVDD) set requirements for manufacturers of medical
devices to notify competent authorities of specific types
of incidents related to these products (ie MHRA in the United
Kingdom) and informing users about inconsistencies in the functioning
of systems (FCO or FSN – „safety notice”). The Directives
also specify the responsibilities of the competent authorities
to provide details of some incidents reported to them to other
authority bodies resulting from the legal and administrative
structure and to the Commission. The vigilance system for medical
devices, established by the European Commission, is the
process of notification and assessment of incidents. It has been
established by the Medical Device Directives to minimize the
risks of the safety of patients, users and others by reducing the
likelihood of serious incident/malfunction and its occurrence in
various places in the European Union.
The article provides the practical implementation of the provisions
of the Directives and local law in the field of information
and proceedings non-compliances reported in the operation
of medical devices/products/incidents. What is the user’s way
when their have received information, that the product/medication
system/system is not working according to the assumptions/shows
dysfunctions that can determine the quality of
medical procedures and the safety of patients/people who are
operating. Should be the medical system/device withdrawn
from the clinical practice or should the risk be assessed?