Tytuł pozycji:
Retail investors profiles. Case of Polish Stock Exchange
In the wake of the SARS-CoV-2 pandemic crisis and related economic changes, an increased influx of new individual investors into the Polish stock market has been observed. This raises the need for in-depth research into the behavioral characteristics of this "new generation" to better understand the needs of novice market participants. This article is based on the author's primary research conducted on a relatively large sample of Polish investors (N = 1,067) in April 2021. The paper aims to outline demographic and behavioral profiles, as well as to determine the needs of investors in terms of access to selected methods of market analysis. The results indicate a growing interest in foreign investments, as well as a strong influence of intuition, global events, and stock market liquidity on investment decisions. The results can provide useful signposts for brokerage houses and investment firms to better tailor their offerings to this new audience.
W następstwie kryzysu pandemicznego SARS-CoV-2 oraz powiązanych z nim zmian gospodarczych odnotowano wzmożony napływ nowych inwestorów indywidualnych na polską giełdę. Rodzi to potrzebę przeprowadzenia pogłębionych badań charakterystyk zachowań tej „nowej generacji”, by lepiej zrozumieć potrzeby początkujących uczestników rynku. Artykuł powstał na podstawie autorskiego badania pierwotne przeprowadzonego na relatywnie dużej próbie polskich inwestorów (N = 1067) w kwietniu 2021 roku w celu poznania profilów demograficznych oraz behawioralnych, a przy tym określenia potrzeb inwestorów w zakresie dostępu do wybranych metod analizy rynkowej. Uzyskane wyniki wskazują na rosnące zainteresowanie inwestycjami zagranicznymi, a także duży wpływ intuicji, wydarzeń o skali globalnej i płynności notowań na podejmowane decyzje inwestycyjne. Wyniki mogą stanowić użyteczny drogowskaz dla domów maklerskich i firm inwestycyjnych w celu lepszego dopasowania oferty do nowej grupy odbiorców.