Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wpływ hałasu komunikacyjnego na stan środowiska akustycznego człowieka

Tytuł:
Wpływ hałasu komunikacyjnego na stan środowiska akustycznego człowieka
The effects of traffic noise on the state of acoustic environment of man
Autorzy:
Leśnikowska-Matusiak, I.
Wnuk, A.
Tematy:
hałas
oddziaływanie
człowiek
zdrowie
noise
impact
human
health
Data publikacji:
2014
Wydawca:
Instytut Transportu Samochodowego
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Transport Samochodowy; 2014, 3; 37-62
1731-2795
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Każdej działalności człowieka towarzyszą dźwięki, które mogą być odbierane przez otoczenie jako hałas. Na hałas powodowany działalnością człowieka szczególnie narażeni są mieszkańcy aglomeracji miejskich. Główne źródła hałasu typowe dla środowiska miejskiego tworzą środki transportu oraz wszelkie urządzenia mechaniczne, w tym głośniki nadające muzykę w miejscach publicznych oraz montowane w samochodach. Hałas, infradźwięki i wibracje, między innymi przyspieszając i pogłębiając zmęczenie, zwiększają znacznie możliwość zaistnienia nieszczęśliwych wypadków, także wypadków drogowych. Europa, w tym Polska, są zagrożone wzrastającym poziomem hałasu przede wszystkim komunikacyjnego. Problem narażenia ludności na zbyt duży hałas został dostrzeżony przez Unię Europejską już kilkanaście lat temu. W Polsce świadomość zagrożenia hałasem w społeczeństwie jest na niskim poziomie, przede wszystkim z powodu braku wiedzy o skutkach narażenia na nadmierny długotrwały hałas. Brakuje także woli do podjęcia zdecydowanych, skutecznych działań ograniczających hałas ze strony odpowiednich władz.

Every human activity is accompanied by sounds, which can be received by the environment as noise. Particularly vulnerable to the noise caused by human activities are residents of urban agglomerations. The main sources of noise, typical for urban environment, are created by transport means and all mechanical devices, including speakers transmitting music in public places and those installed in cars. Noise, infrasounds and vibrations, while accelerating and deepening fatigue, greatly increase the possibility of accidents occurring, including road accidents. Europe, including Poland, are threatened by the increasing noise level, mainly the traffic one. The problem of population’s exposure to excessive noise was recognized by the European Union over a dozen years ago. In Poland, the awareness of noise pollution in society is low, mainly due to lack of knowledge about the effects of prolonged exposure to excessive noise. There is also no will to take strong, effective actions, to reduce noise, on the part of relevant authorities.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies