Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ocena podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce

Tytuł:
Ocena podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce
Evaluation of the basic tasks of public higher education institutions in Poland
Autorzy:
Brzezicki, Łukasz
Tematy:
higher education
synthetic indicator
main activities
szkoły wyższe
wskaźnik syntetyczny
podstawowe zadania.
Data publikacji:
2021-05-13
Wydawca:
Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Studia Prawno-Ekonomiczne; 2021, 118; 159-179
0081-6841
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przedmiot badań: W ciągu ostatniej dekady w Polsce kilkakrotnie zmieniono system szkolnictwa wyższego w różnych aspektach, jednak główne obszary działalności pozostawały niemalże bez zmian. Jednak dotychczas, po pierwsze, nie przeanalizowano poszczególnych podstawowych zadań uczelni poza trzema głównymi, tj. działalności dydaktycznej, naukowo-badawczej i transferu wiedzy. Po drugie, nie dokonano całościowej oceny stanu ich realizacji w szkolnictwie wyższym. Cel badawczy: W artykule dokonano próby pomiaru zarówno poszczególnych podstawowych zadań publicznych uczelni akademickich w Polsce, zdefiniowanych w ustawie o szkolnictwie wyższym, jak i sprawdzono łączny stan ich realizacji w badanych jednostkach. Metoda badawcza: Dokonano rankingu uczelni na podstawie wartości zmiennych przypisanych do poszczególnych zadań szkół wyższych oraz wskaźnika syntetycznego w zakresie łącznego stanu ich realizacji. Wnioski: Niekwestionowanymi liderami ogólnego rankingu były następujące uczelnie: Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Natomiast najgorszy ogólny wynik w rankingu uzyskała Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej i Politechnika Świętokrzyska w Kielcach. Wyniki uczelni w zakresie poszczególnych zadań są zróżnicowane w zależności od badanego obszaru działalności.

Background: In the last decade, the higher education system in Poland has changed several times in various aspects, however, the main areas of activity remained almost unchanged. However, so far, firstly, the individual basic tasks of universities beyond the three main ones, i.e., teaching, scientific and research activities, and knowledge transfer, have not been analyzed. Secondly, there has been no comprehensive assessment of the state of their implementation in higher education. Research purpose: The article attempts to measure both the individual basic tasks of public academic institutions in Poland as defined in the Act on Higher Education, and to verify the overall status of their implementation in the surveyed units. Methods: The universities were ranked based on the values of variables assigned to each university task and the synthetic indicator in terms of the total state of their implementation. Conclusions: The unquestionable leaders of the general ranking were the following universities: Warsaw University and Jagiellonian University in Krakow. On the other hand, the worst overall score was achieved by the University of Technology and Humanities in Bielsko-Biala and the Kielce University of Technology. The results of universities in particular tasks are differentiated depending on the activity area examined.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies