Tytuł pozycji:
Stan niskiej roślinności przydrożnej przy drogach ekspresowych na przykładzie województwa mazowieckiego i lubelskiego
Drogi są liniowymi elementami krajobrazu pochodzenia antropogenicznego. Ich integralność z otoczeniem zależy m.in. od roślinności. W ostatnich latach nasilają się głosy nawołujące do wycinki przydrożnych drzew, gdyż stanowią one zagrożenie dla kierowców, a przecież wg Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych główną funkcją zieleni przydrożnej jest szeroko rozumiana ochrona. Jednak znaczna część poboczy w Polsce porośnięta jest jedynie przez roślinność określaną przez GDDKiA jako „niska zieleń przydrożna”. Warto zatem rozważyć w jakiej kondycji znajduje się owy element szaty roślinnej. W latach 2014-2015 przeanalizowano projekty zieleni przydrożnej przy drogach ekspresowych budowanych w województwie mazowieckim i lubelskim, co umożliwiło waloryzację i przedstawienie struktury.
Roads are linear elements of the landscape of anthropogenic origin. The integrity of the environment depends, among others of vegetation. In recent years, exacerbated the voices calling for the felling of roadside trees, because they pose a risk for drivers, and yet by. Act of 21 March 1985 about On public roads, the main function of roadside greenery is widely understood protection. However, much of roadsides in Poland is covered only by the vegetation determined by GDDKiA as a "low roadside vegetaction". It is therefore necessary to consider in what condition is the part of the vegetation. In the years 2014-2015 were analyzed projects roadside greenery along the roads expressways built in the Mazowieckie and Lubelskie, which enabled include valorisation, presentation of the structure.