Tytuł pozycji:
Konstrukcje urbanistyczne miast przyszłości. Uwagi do dyskusji nad wizją rozwoju Rzeszowa
Artykuł dotyczy roli modelowania w planowaniu przestrzennym miast, które rozwijają
swój potencjał metropolitalny i aspirują do miana miasta przyszłości. Zakładając,
że budowa miasta przyszłości wymaga zmian o charakterze modelowym –
zwłaszcza w relacjach: transport i użytkowanie terenu – zarysowano koncepcję modelu,
który byłby narzędziem planistycznym odpowiadającym takiemu celowi.
W tej części publikacji wykorzystano rezultaty projektu badawczego opracowanego,
w latach 2016-17, przez zespół architektów, urbanistów i inżynierów transportu
z Politechniki Krakowskiej. Projekt dotyczył modelowej interpretacji konstrukcyjnych,
morfologicznych i funkcjonalnych atrybutów przestrzennej struktury Krakowa.
W artykule akcent położono na konstrukcyjne aspekty tej interpretacji. Stąd
kluczowa rola takich pojęć jak: zintegrowanie (connectivity), „konstrukcja urbanistyczna”,
sieć przestrzeni publicznych i „strategiczne wiązania” (strategic connectors).
To ostatnie pojęcie oznacza miejskie korytarze wiążące główne klastry miejsc
węzłowych a zarazem kierunki wzdłuż których należałoby skupiać strategiczne projekty
miejskie celem uzyskania efektu synergii. Aczkolwiek model opracowano dla
Krakowa, wskazano też na możliwości jego zastosowania w przypadku Rzeszowa.
Zwrócono tu uwagę na potrzebę wzmocnienia „strategicznych wiązań” integrujących
śródmiejskie węzły miejskości z innymi, kluczowymi elementami przestrzennej
struktury metropolitalnej. Podkreślono strukturotwórczą rolę węzłów i korytarzy
miejskości o różnych cechach morfologicznych i funkcjonalnych. Mowa tu również
o konstrukcyjnych powiązaniach takich obszarów strategicznych jak: historyczne
centrum, rejon głównego dworca kolejowego, rejon portu lotniczego, a także potencjalne
obszary rewitalizacji terenów poprzemysłowych. W tym sensie kreowanie
nowej wizji rozwoju Rzeszowa jako miasta przyszłości wiązałoby się z tworzeniem
synergicznych relacji między konstrukcyjnymi, funkcjonalnymi i morfologicznymi
warstwami modelu planistycznego. Zakłada się, że prezentowy model mógłby być
podstawą badań porównawczych nad zmianami struktury przestrzennej takich miast
jak: Kraków, Lublin, Rzeszów.
In the paper, the role of modeling urban spatial structure is discussed in the context of spatial
planning process for the cities which are having potentials for the development of metropolitan functions
and are revealing aspirations to be recognized as “the city of the future”. The main focus is put
on structural aspect of modeling metropolitan space. Assuming that building the city of the future
implies the change of the model – particularly in relations between transport systems and land use,
the author outlines a new proposal for modelling metropolitan spatial structure based on the research
project carried out for the city of Kracow by the team of architects, urbanists and civil engineers
from the Cracow University of Technology. The key phrases of this model are: connectivity, urban
construction and strategic connectors. This applies to such major components of spatial structure of
the city as: the nodes and the corridors of urbanity and the network of public spaces. The model
allows for the identification of new structural elements of urbanistic space as well as potential synergic
relations between them. In the interpretation of urban connectivity significant role is played by
strategic connectors – urban corridors linking major clusters of the nodal places and thus having
potentials for concentrating strategic urban projects. It is assumed that this type of concentration
helps to achieve the effect of urban synergy. Although the model was developed for the city of
Krakow, references to the city Rzeszow are also made. In this case attention was drawn to potential
strategic connectors linking the historic center – and other main nodes of urbanity within the inner
city – with new potential metropolitan clusters of urban nodes such as close-to-station areas as well
as potential areas of urban revitalization. It is emphasized that nodal places, corridors of urbanity,
and strategic areas should be diversified in terms of morphological and functional attributes. It is
assumed that the model presented in this paper could be used as a starting point for further comparative
analyses within the framework of a collaborative project carried out by the joined university
research team from the cities of Krakow, Lublin and Rzeszow.