Tytuł pozycji:
Ronsard et le progrès - conscience de mutant ou complexe de dinausaure?
- Tytuł:
-
Ronsard et le progrès - conscience de mutant ou complexe de dinausaure?
Ronsard i postęp - świadomość zmienności czy kompleks dinozaura?
- Autorzy:
-
Martinez, Caridad
- Data publikacji:
-
1990
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Język:
-
francuski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria; 1990, 26
0208-6085
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W swym artykule Caridad Martinez omawia frapujący ciągle temat rozwoju cywilizacji i jej skutków dla człowieka. Materiał do analizy stanowi wybrana z dzieła Ronsarda pewna grupa poematów, charakteryzująca się jako
wyróżnikiem obecnością formuły "pierwszy, który". Na podstawie badanych
utworów autorka dochodzi do następujących wniosków. Stosunek Ronsarda do
rozwoju cywilizacji nie jest jednoznaczny. "Książę Poetów" z jednej strony
wita z radością i entuzjazmem rozwój nauki, literatury, postęp w dziedzinach
technicznych, dzięki pracy homo faber, z drugiej jednak boleje nad
utratą stanu szczęśliwości, owego "złotego wieku", z którego postęp wyrwał
ludzkość.
Autorka zauważa w wybranych utworach pewną ewolucję w ocenie postępu
cywilizacyjnego. Jej zdaniem można wyróżnić u Ronsarda cztery etapy:1) poeta
nie wypowiada się w ogóle (Martinez określa to mianem "stopnia zero");
2 ) poeta jest świadom postępu i zwłaszcza rozwój literatury i sztuki wita
z radością; 3) poeta w postępie w dziedzinie technicznej widzi źródło degeneracji
i powód wszelkich nieszczęść; 4) okres powstawania utworów,których
sens jest często sprzeczny lub niejednoznaczny.
W konkluzji autorka dochodzi do wniosku, że Ronsard świadom jest nieuchronności
postępu i rozwoju cywilizacji, zdając sobie równocześnie sprawę
z konieczności rozwagi i roztropności. Poeta wygłasza pochwałę pracy odnosząc
się zarazem z pogardą do lenistwa i bezczynności, a gorąca wiara w
dążenie ku nowemu, zgodna z ludyczną koncepcją jego twórczości, nie opuszczała
go do końca życia.