Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Public administration in Europe

Tytuł:
Public administration in Europe
Administracja publiczna w Europie
Autorzy:
Pommer, Evert
van Houwelingen, Pepijn
Tematy:
public administration
good governance
Europe
administracja publiczna
Europa
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Zarządzanie Publiczne / Public Governance; 2016, 2(36); 34-53
1898-3529
2658-1116
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Why do some public administrations perform better than others? This is an important question because the performance of public administration is an important factor of a country’s competitiveness and economic outcomes. Our outcome index for public administration captures ‘good governance’, which includes the six components of the World Bank index, representing responsiveness, effectiveness, and legitimacy of governments. Northern Europe scores especially well on good governance, followed by Oceania, Western Europe, Northern America, and Eastern Asia. Central, Eastern, and Southern Europe obtained the lowest scores in the public administration outcome index. Professionalism (as a dimension of the quality of public administration), freedom of the press, the degree of decentralization, and intensity of ICT expenditure were significantly positively correlated with good governance. Spending on tax administration, on the other hand, was significantly negatively correlated with good governance.

Dlaczego niektóre administracje działają lepiej niż inne? To ważne pytanie, bo działanie administracji publicznej jest istotnym czynnikiem konkurencyjności i wyników gospodarczych kraju. Nasz indeks wyników administracji publicznej pozwala uchwycić koncepcję good governance, na którą składa się sześć wskaźników opracowanych przez Bank Światowy, a wśród nich: reaktywność, efektywność i legitymizacja rządu. Najlepiej w zakresie good governance wypada Europa Północna, za nią plasuje się Oceania, Europa Zachodnia, Ameryka Północna i Azja Wschodnia. Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa wypadają najgorzej w dziedzinie osiąganych przez administrację publiczną wyników, które obejmuje nasz indeks. Profesjonalizm (jeden z wymiarów jakości administracji publicznej), wolność prasy, stopień centralizacji i poziom wydatków na technologie informacyjne i komunikacyjne są istotnie pozytywnie skorelowane z good governance. Z kolei wydatki na administrację podatkową są istotnie negatywnie skorelowane z good governance.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies