Tytuł pozycji:
Ograniczenie strat produktów mleczarskich w handlu detalicznym jako element społecznie odpowiedzialnego biznesu
- Tytuł:
-
Ograniczenie strat produktów mleczarskich w handlu detalicznym jako element społecznie odpowiedzialnego biznesu
Reducing food losses in the dairy sector as part of corporate social responsibility
- Autorzy:
-
Wrzosek, M.
Bilska, A.
Kolozyn-Krajewska, D.
Krajewski, K.
- Data publikacji:
-
2014
- Wydawca:
-
The Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL
- Źródło:
-
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu; 2014, 16, 6
1508-3535
2450-7296
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy była analiza przyczyn strat mleka i produktów mlecznych w handlu detalicznym oraz
na tej podstawie określenie możliwości ich ograniczenia i odzyskiwania. Badania zostały przeprowadzone
w 117 obiektach handlowych w województwie mazowieckim oraz podkarpackim w roku 2012. Materiał
badawczy mleko i przetwory mleczarskie (1989 produktów), które zostały podzielone na 7 grup asortymentowych.
Straty żywności oznaczają zmniejszenie podaży żywności użytkowanej zgodnie z przeznaczeniem,
wynikające z niegospodarności, błędów i nieprawidłowości w procesach jej gospodarowania, przebiegających
od fazy produkcji do dystrybucji. Koncepcją, która mogłaby wspomóc działania ograniczające straty żywności,
jest strategia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), mająca na względzie odpowiedzialność
przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo. Wyniki badań wykazały, że 40% strat spowodowanych było
przekroczeniem terminu przydatności do spożycia, a 60% wynikało z uszkodzeń mechanicznych opakowań.
W opracowaniu wskazano na możliwości odpowiedzialnego zarządzania produktami i ich odzyskiwania tak,
aby mogły być przekazane przez organizacje pozarządowe do osób potrzebujących.
Food losses means a reducing of supply food, which is used as intended, due to mismanagement, errors and
irregularities in its management processes, extending from the manufacturing to distribution. The concept, which
could facilitate measures to reduce food losses is strategy of Corporate Social Responsibility (CSR), having regard
to the responsibility of enterprises for their impact on society. The aim of this study was to analyze the causes of
losses in milk and dairy products at the retail level, which was the basis to determine limits and possibilities of
food recovery. Own survey showed that 40% of the losses were caused by exceeding the shelf life and 60% was
resulted from mechanical damage of the packs. The possibility of responsible product management and recovery
for transferred through non-governmental organizations to people in need was indicated in this study.