Tytuł pozycji:
Prognoza kryminologiczno-społeczna recydywisty w kontekście historii jego życia
- Tytuł:
-
Prognoza kryminologiczno-społeczna recydywisty w kontekście historii jego życia
- Autorzy:
-
Urbanek, Arkadiusz
- Data publikacji:
-
2014
- Wydawca:
-
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
- Źródło:
-
Lubelski Rocznik Pedagogiczny; 2014, 33
0137-6136
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article undertakes cross-sectional analysis of the research on predicators of crime recidivism. Theoretical part refers to the results of Polish and foreign researchers focusing on risk factors of recidivism from the perspective of resocialisation pedagogy. The reflections focus on childhood experiences and the period of offenders’ socialisation. Taking risk factors into account, results of structural and reconstruction research among 120 prisoners were analysed. The results provide with the analysis concentrating on the childhood period, subject to qualitative comparative analysis applying replication matrixes. It allowed to reveal common channels of experiences from the socialisation period, particularly in terms of deprivations and fulfillment of needs, set of values or entering youth criminogenic groups. The research results are of applicable nature with the framework of resocialisation pedagogy and the forecasts of social functioning of a recidivist.
Artykuł podejmuje analizę przekrojową badań nad czynnikami recydywy przestępczej. Część teoretyczna odwołuje się do wyników polskich i zagranicznych badaczy koncentrujących się na czynnikach ryzyka recydywy z perspektywy pedagogiki resocjalizacyjnej. Rozważania koncentrują się na doświadczeniach z dzieciństwa i okresu socjalizacji przestępców. Uwzględniając czynniki ryzyka, przeanalizowano wyniki badań strukturalnych i rekonstrukcyjnych wśród 120 więźniów. Wyniki dostarczają analizy skupiającej się na okresie dzieciństwa, poddanego porównawczej analizie ilościowej stosującej macierze replikacji. Pozwoliło to na ukazanie wspólnych kanałów doświadczeń z okresu socjalizacji, szczególnie w kategoriach deprywacji i zaspokajania potrzeb, zbioru wartości czy przystępowania do młodzieżowych grup kryminogennych. Wyniki badań są do zastosowania w ramach pedagogiki resocjalizacyjnej i prognoz dotyczących społecznego funkcjonowania recydywisty.