Tytuł pozycji:
Kontrowersje wokół skutecznych metod zapewnienia dyscypliny fiskalnej w krajach Unii Europejskiej
Kryzys ekonomiczny i finansowy doprowadził do ujawnienia wielu niedoskonałości systemu
zarządzania ekonomicznego w krajach Unii Europejskiej, a ustalone reguły fiskalne nie zapobiegły
kryzysowi zadłużenia w strefie euro. Nie tylko doszło do gwałtownego pogorszenia się wskaźników
fiskalnych we wszystkich krajach tego ugrupowania, przebieg kryzysu udowodnił także, że nadmierny
poziom długu może stanowić poważniejsze zagrożenie dla stabilności fiskalnej niż wysoki
wskaźnik deficytu budżetowego.
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie działań podjętych po kryzysie zmierzających
do zapewnienia zachwianej równowagi budżetowej na poziomie UE, oceny ich skuteczności
oraz dyskusji na temat możliwości efektywnego zapewnienia dyscypliny fiskalnej szczególnie
w strefie euro złożonej z państw o bardzo zróżnicowanej kulturze stabilności fiskalnej.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że zreformowane reguły fiskalne nadal nie spełniają wielu
warunków tzw. dobrej i skutecznej reguły fiskalnej. Z jednej strony zwiększyła się elastyczność
przepisów, co pozwala uwzględnić zróżnicowanie sytuacji gospodarczej w poszczególnych krajach
członkowskich. Z drugiej strony jednak doszło do istotnego skomplikowania przepisów, co utrudnia
weryfikację stopnia ich respektowania przez kraje członkowskie. Co więcej, upolitycznienie
procesu podejmowania decyzji oraz brak skutecznych instrumentów zapewniających niezbędne dostosowanie
polityki fiskalnej w krajach członkowskich, powodują, że rozwiązania te nie są jednak
wystarczające do efektywnego zapewnienia stabilności fiskalnej w długim okresie.
Wobec skrajnych kontrowersji co do kierunku reform oraz w warunkach unikania trudnych
decyzji przez instytucje UE, ostatecznie, przy relatywnie wysokich preferencjach suwerenności
w dziedzinie polityki fiskalnej, najważniejszym czynnikiem utrzymania dyscypliny budżetowej
w długim okresie jest występowanie kultury stabilności fiskalnej w poszczególnych krajach.
Economic and financial crisis has led to the disclosure of many imperfections of the system
of economic management in the European Union, and established fiscal rules did not prevent
the debt crisis in EMU. Not only there was a rapid deterioration in fiscal indicators in all countries
of this group, the course of the crisis also proved that the excessive levels of debt can be
a serious threat to the -fiscal sustainability than high budget deficit indicators. The aim of this
paper is to present measures used after the crisis to ensure the disturbed balance budget at the
EU level, to assess their effectiveness and discussions on the possibility of ensuring fiscal discipline
effectively especially in the euro area composed of countries with very diverse culture
of fiscal sustainability. The analysis shows that the reformed fiscal rules still do not meet many of the conditions of
the so-called. good and effective fiscal rule. On the one hand, it increased flexibility of regulations,
which allows to take into account the diversity of the economic situation in individual member
states. On the other hand, there has been a significant complexity of the rules, making it difficult to
verify the degree of respect by member states. Furthermore the politicization of decision-making
and the lack of effective instruments to ensure the necessary adjustment of fiscal policies in the
Member States, they mean that solutions are not however, sufficient to effectively ensure fiscal
stability in the long run
In view of the extreme controversy about the direction of reform and conditions to avoid difficult
decisions by the EU institutions, finally, at a relatively high preferences of sovereignty in the
area of fiscal policy, the most important factor in maintaining fiscal discipline in the long run is the
presence of the culture of fiscal sustainability in individual countries.