Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Competition between commercial banks in Poland – an analysis of Panzar-Rosse H-statistics

Tytuł:
Competition between commercial banks in Poland – an analysis of Panzar-Rosse H-statistics
Konkurencja w sektorze bankowym w Polsce – analiza statystyki H Panzara-Rosse’a
Autorzy:
Świtała, Filip
Olszak, Małgorzata
Kowalska, Iwona
Tematy:
competition intensity
marginal costs
contestability
banking industry
nasilenie konkurencji
koszty krańcowe
konkurencyjność
sektor bankowy
Data publikacji:
2014-11-15
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Problemy Zarządzania; 2014, 4/2014 (48) t.1; 64 - 92
1644-9584
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper aims to find out how intense the competition between Polish commercial banks is in the loan market. Using Panzar–Rosse H-statistics and employing several estimation techniques (GLS, one-step GMM and two-step GMM), we find that this intensity is sensitive to the estimator applied. Upon the analysis of results, it can be concluded that competition evolved differently over the years in Poland. In some years, competition was rather high as the H-statistic reached the level of 0.75, which is relatively close to perfect competition. In other years, it gradually decreased reaching its lowest value in 2010, and showed an upward trend in 2011 and 2012. Generally, the values of our competitive environment measure indicate monopolistic competition in Poland.

Celem artykułu jest określenie stopnia nasilenia konkurencji na rynku kredytowym banków komercyjnych w Polsce. Na podstawie wartości statystyki H Panzara-Rosse’a oszacowanej przy zastosowaniu kilku technik estymacji (GLS, one-step GMM and two-step GMM) identyfikujemy, że uzyskane wnioski co do stopnia nasilenia konkurencji są wrażliwe na metodę estymacji. Na podstawie analizy w poszczególnych latach w okresie 2008–2012 zauważyć można zróżnicowanie nasilenia konkurencji. W niektórych latach konkurencja jest relatywnie wysoka, gdyż wartość statystyki H wynosi 0,75 – co wskazuje na konkurencję bliską doskonałej. W innych latach poziom statystyki H jest niższy, co prowadzi do wniosku, że konkurencja ta ma cechy modelu konkurencji monopolistycznej.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies