Tytuł pozycji:
Pieśniowe interpretacje wybranych wierszy Paula Verlaine’a. Analiza porównawcza utworów Ireny Wieniawskiej oraz Gabriela Faurégo, Claude’a Debussy’ego i Maurice’a Ravela
- Tytuł:
-
Pieśniowe interpretacje wybranych wierszy Paula Verlaine’a. Analiza porównawcza utworów Ireny Wieniawskiej oraz Gabriela Faurégo, Claude’a Debussy’ego i Maurice’a Ravela
Musical interpretation of selected poems by Paul Verlaine. Analysis of Irena Wieniawska’s songs in the comparison to the compositions by Fauré, Debussy, and Ravel
- Autorzy:
-
Al-Araj, Anna
- Tematy:
-
20th-century song
melodie
Gabriel Faure
Claude Debussy
Maurice Ravel
Irena Wieniawska
- Data publikacji:
-
2017
- Wydawca:
-
Uniwersytet Jagielloński. Koło Naukowe Studentów Muzykologii UJ
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Źródło:
-
Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ; 2017, 2(33); 43-76
2956-4107
2353-7094
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this article is to interpret songs by Gabriel Faure, Claude Debussy, Maurice Ravel and a less-known composer − Irena Wieniawska (1879−1932), based on the same poems by Paul Verlaine. In the first part of this paper, the relationships between Wieniawska, Faure, Debussy, Ravel and Verlaine are subsequently described. Then, the author makes a comparison between selected songs by French composers and Madame Poldowski, indicating main similarities and differences. The final part consists of some remarks related to the fact that Wieniawska fulfills features of the French melodie very strictly. This is why her songs seem to be more traditional, not as allusive and sophisticated as Debussy’s or Ravel’s vocal works.