Tytuł pozycji:
Rola przemysłu samochodowego w rozwoju społeczno-gospodarczym Meksyku
Artykuł ma na celu zbadanie zmian znaczenia przemysłu samochodowego w rozwoju społeczno-gospodarczym Meksyku, ze szczególnym uwzględnieniem 16 stanów, w których koncentruje się jego działalność. W analizie uwzględniono okres od połowy lat osiemdziesiątych XX wieku do ostatniego spisu przemysłowego w 2014 roku. W tym czasie zaszły zasadnicze zmiany w polityce rządu względem tego sektora, zrywające ze strategią jego rozwoju na bazie rynku wewnętrznego na korzyść zwiększania produkcji eksportowej. W celu określenia znaczenia sektora motoryzacyjnego w poszczególnych stanach wzięto pod uwagę wielkość zatrudnienia oraz udział w wartości dodanej brutto (WDB). Przeprowadzone badania pozwoliły stwierdzić, iż wraz ze zmianą międzynarodowych i krajowych uwarunkowań rozwoju przemysłu samochodowego, prowadzących do zmian w jego przestrzennym rozmieszczeniu, odegrał on bardzo ważną rolę w rozwoju społeczno-gospodarczym stanów będących w ostatnich dwóch dekadach miejscami nowych inwestycji związanych z tym sektorem. Równocześnie zmniejszyło się jego znaczenie w rozwoju tych stanów, w których zlokalizowane były zakłady w początkowej fazie jego rozwoju.
The aim of this paper is to determine the evolution of the position of the automobile industry in
the socio-economic development of Mexico, with particular focus on 16 states, which concentrates its main
activities. The analysis included the period from the mid 1980s to the last industrial census in 2014. During
this period, there was a significant change in government policy towards the sector, breaking with the strategy
of its development based on the internal market in favour of increasing export production. In order to
determine the importance of the automotive sector in analysed states the changes in the level of employment
and share in the gross value added (GVA) were taken into account. The study led to the conclusion that with
the change of international and domestic conditions of the development of the automotive industry, which
led to changes in the spatial distribution, this industry has played a very important role in socio-economic
development of these Mexican states which in the past two decades were places of new investments in this
sector. At the same time automotive sector decreased its importance in the development of these states,
where the plants were located in the initial phase of its development.