Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Mechanisms of Generating Emotions in Audio-Based Media

Tytuł:
Mechanisms of Generating Emotions in Audio-Based Media
Mechanizmy generowania emocji w mediach audialnych
Autorzy:
Wójciszyn-Wasil, Aneta
Tematy:
radio
audio media
podcast
emotions
coronavirus pandemic
emocje
pandemia koronawirusa
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Roczniki Kulturoznawcze; 2023, 14, 1; 83-105
2082-8578
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Audio-based content is considered to be extremely intimate and easily evoking emotions in listeners. The aim of this article is to determine the affective mechanisms used in audio productions during the COVID-19 pandemic. The analysis focuses on radio programmes of public and commercial radio stations and the broadly defined audio media segment: podcasts and streaming services from Europe, the USA, and Australia. The content created during the so-called first wave of the pandemic (March–June 2020) was considered. Sound recordings are analysed in terms of four aspects related to the structure of audio content: words, music, acoustic effects, and silence. This study aims to present the perspective of a broadcaster who designs the audience’s affective reactions and the unique nature of radio journalists’ work during the pandemic. The study confirmed the use of mechanisms intended to intensify and regulate emotions in audio productions in all of the analysed areas. This is especially true for emotionally-charged lexis, voice expressions, selection of musical repertoire and solutions applied in sound editing. The importance of silence as an acoustic equivalent of distance, void and isolation is emphasised. We put forward a list of mechanisms behind generating and modulating emotions in audio-based media. The study shows how sound, as diverse as it is, conveys emotions in the media.

Treści audialne uważane są za wyjątkowo intymne i łatwo generujące emocje słuchaczy. Celem niniejszego artykułu jest określenie mechanizmów afektywnych wykorzystywanych w produkcjach audio w okresie pandemii COVID-19. Analizie poddano program radiowy polskich rozgłośni publicznych i komercyjnych oraz szeroko rozumiany segment mediów audio: podcasty oraz serwisy streamingowe z Europy, Stanów Zjednoczonych i Australii. Brano pod uwagę treści powstałe w okresie tzw. pierwszej fali pandemii (marzec–czerwiec 2020). Nagrania dźwiękowe analizowano w czterech aspektach odpowiadających podstawowym elementom struktury treści audialnych: słowo, muzyka, efekty akustyczne i cisza. W badaniach została uwzględniona perspektywa nadawcy projektującego reakcje afektywne publiczności oraz specyfika pracy dziennikarzy radiowych w okresie pandemii. Badania potwierdziły funkcjonowanie w produkcjach audio mechanizmów wzmacniania i regulowania emocji we wszystkich analizowanych obszarach. Szczególnie dotyczy to nacechowanej emocjonalnie leksyki, ekspresji głosowej, doboru repertuaru muzycznego oraz rozwiązań w edycji dźwięku. Warte podkreślenia jest eksponowanie w analizowanym okresie znaczenia ciszy jako akustycznego ekwiwalentu dystansu, braku, izolacji. Zaproponowano katalog mechanizmów generowania i modulowania emocji w mediach audialnych. Badanie pokazuje, w jaki sposób dźwięk jest przekaźnikiem emocji w mediach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies