Tytuł pozycji:
Kondycja polskiego transportu zbiorowego w świetle targów TRANSEXPO. Cz. 1
W artykule przedstawiono kolejną edycję targów TRANSEXPO w Kielcach, które w pełni obrazują aktualną sytuację na polskim rynku autobusowym. To już po raz jedenasty przedstawiciele całej branży autobusowej - producentów autobusów, komponentów i urządzeń serwisowych oraz firm przewozowych spotkali się w stolicy województwa świętokrzyskiego. Przed targami zapowiadano pewne zmiany w funkcjonowaniu tej imprezy, postulowane zarówno przez wystawców, jak i zwiedzających. Najważniejszą z nich miało być wprowadzenie dwuletniego cyklu organizowania wystawy. Trzeba przyznać, że TRANSEXPO jest pewnym ewenementem w Europie, organizując targi co roku. Najważniejsze imprezy światowe odbywają się co 2 lata. Przykładami mogą być zarówno targi o zasięgu kontynentalnym - IAA w Hanowerze czy Busworld w Kortrijk, jak również targi o zasięgu lokalnym - FIAA w Madrycie czy wystawa w Birmingham. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest fakt wolniejszego wprowadzania kolejnych generacji autobusów. Wynika to z faktu znacznego zaawansowania współczesnych konstrukcji, które trzeba poddać wszechstronnej ocenie i testom, zanim zostaną wprowadzone do produkcji. Ponadto terminy nowych premier uzależnione są od wprowadzania nowych przepisów prawnych, jak choćby nowa norma emisji spalin Euro 6, która wchodzi w życie 1 stycznia 2014 r. Zmniejszenie tempa wprowadzania na rynek nowych pojazdów i optymalizacja liczby oferowanych modeli ma niewątpliwie wpływ na ograniczenie kosztów magazynowania i dystrybucji części zamiennych, a to z kolei wpływa na obniżenie kosztów cyklu życia (LCC), które są istotnym elementem oceny ofert w państwach Europy Zachodniej. Nie bez znaczenia jest także postępująca globalizacja, zmniejszająca liczbę producentów autobusowych. Patrząc na te przesłanki, warto się zastanowić jak długo jeszcze TRANSEXPO będą mogły być organizowane co roku.