Tytuł pozycji:
Primadonna opery warszawskiej Bronisława Dowiakowska na gościnnych występach w Galicji
- Tytuł:
-
Primadonna opery warszawskiej Bronisława Dowiakowska na gościnnych występach w Galicji
Bronisława Dowiakowska, a prima donna of the Warsaw opera, at a guest performance in Galicia
- Autorzy:
-
Wąsacz-Krztoń, Jolanta
- Tematy:
-
Kraków
Lwów
muzyka
opera
teatr
Lviv
music
theatre
- Data publikacji:
-
2022-12-22
- Wydawca:
-
Uniwersytet Rzeszowski. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
- Źródło:
-
Galicja. Studia i materiały; 2022, 8: "Filozofia w Galicji III"; 397-412
2450-5854
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Bronisława Dowiakowska (1840–1910) była jedną z cenionych śpiewaczek opery warszawskiej. W ciągu ponad trzydziestu lat wykonywała olbrzymi repertuar, śpiewała ponad sto partii. Występowała też w operetkach. Posiadała doskonałą technikę wokalną i pamięć muzyczną oraz talent aktorski. Uznawano ją za jedną z najwybitniejszych polskich śpiewaczek operowych i operetkowych. W latach 70. i 80. XIX stulecia występowała gościnnie we Lwowie i w Krakowie, stając się podporą tych scen. Jej wizyty odbijały się szerokim echem w prasie lokalnej. Nazwisko primadonny warszawskiej wpisało się trwale w rozwój galicyjskiej kultury muzycznej, a w szczególności sceny operowej Galicji XIX stulecia.
Bronisława Dowiakowska (1840–1910) was one of the highly regarded singers of the Warsaw opera. Over a period of more than thirty years she performed a comprehensive repertoire, singing more than a hundred parts. She also performed in operettas. She possessed an excellent vocal technique and musical memory, as well as a talent for acting. She was regarded as one of the most outstanding Polish opera and operetta singers. In the 1870s and 1880s, she made guest appearances in Lviv and Kraków, becoming a mainstay of these theatres. Her visits resonated loudly in the local press. The name of the Warsaw prima donna became indelibly inscribed in the development of Galician musical culture, and in particular the opera stage of 19th-century Galicia.