Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Miejsce ideologii oficjalnej narodnost’ w przestrzeni rosyjskiej myśli społeczno-politycznej lat 30. oraz 40. XIX stulecia

Tytuł:
Miejsce ideologii oficjalnej narodnost’ w przestrzeni rosyjskiej myśli społeczno-politycznej lat 30. oraz 40. XIX stulecia
Autorzy:
Hordecki, Bartosz
Tematy:
rosyjska myśl społeczno-polityczna lat 30. oraz 40. XIX stulecia
ideologia oficjalnej narodnost’
Prawosławie
Samodzierżawie
Narodnost’ (Православие
Самодержавие
Народность) Sergiej Siemionowicz Uwarow (1786–1855)
the Russian socio-political thought of 30s and 40s of the 19 century
the Ideology of Official Nationality
Orthodoxy
Autocracy
and Nationality (Православие
Народность)
Sergey Semionovich Uvarov (1786– –1855)
Data publikacji:
2018-12-31
Wydawca:
Wydawnictwo Adam Marszałek
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Themis Polska Nova; 2018, 2(14); 196-214
2084-4522
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the text was to locate the Ideology of Official Nationality in the space of Russian socio-political thought of 30s and 40s of the 19 century. The ideology, elaborated by count Sergey Semionovich Uvarov (1786–1855), was not only one among many legitimizing concepts, created mainly in regard to please Nicolai I. This doctrine occurred also to be a central narrative, organizing and polarizing Russian public discourse until the end of the Romanov’s monarchy. At first, the intellectual camps emerged during Nicolas I’s reign treated the Uvarov’s proposition as a central point of reference. Then next generations of the Russian intelligentsia referred to it, including the representatives of nearly all currents within the Russian socio-political thought before 1917. However, the core of the ideology of official nationality, i.e. so called the Uvarov’s triade (Orthodoxy, Autocracy, and Nationality; Православие, Самодержавие, Народность) was burdened with an indispensible tension between the values entered into it. Namely, the reference to Orthodoxy (Православие) and Nationality (Народность) was expressing the integrative ambitions of Uvarov, who was searching for values which would enable to unify nearly all inhabitants of the Russian Empire. Nevertheless, Autocracy (Самодержавие), despite Uvarov’s desires and beliefs, was not a principle able to inspire people infi nitely to prefer group rather than individual aspirations. In fact, the last part of the Uvarov’s triade – signifying a variety of modern absolutism – promotes a particular kind of egotism and social atomism.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies