Tytuł pozycji:
Sfera publiczna i edukacja w świetle teorii reprezentacji społecznych
W tekście podjęto próbę pokazania związków, zachodzących między sferą publiczną a edukacją przez pryzmat głównych założeń teorii reprezentacji społecznych (SRT – Social Representations Theory) Serge’a Moscoviciego. W tym celu na początku przedstawione zostało pokrótce Habermasowskie rozumienie sfery publicznej, a następnie przywołano, za Jovchelovitch, tezę o istnieniu dialektycznej relacji między sferą publiczną a reprezentacjami społecznymi. Na koniec, podniesiono kwestię funkcjonalności podejścia, związanego z reprezentacjami społecznymi w badaniach empirycznych, prowadzonych w polu edukacji, zamieszczono także kilka przykładów i wniosków z międzynarodowych badań, dla których teoria społecznych reprezentacji stanowiła główną perspektywę teoretyczną i metodologiczną.
The text is an attempt to show the relationship between the public sphere and education through the prism of the main assumptions of Serge Moscovici’s social representation theory (SRT). With this end in view, the beginning briefly presents Habermas’s understanding of the public sphere and then invokes by S. Jovchelovitch’s thesis about the existence of a dialectical relationship between the public sphere and social representations. The end raises questions about the social representations of empirical research in the field of education, with several examples and conclusions of international studies, for which the theory of social representations was the main theoretical and methodological perspective.