Tytuł pozycji:
Psychologiczna analiza perswazji w przekazie informacji religijno-moralnych
Badania nad perswazją pokazują, że wpływ werbalnych i niewerbalnych komunikatów na postawy odbiorców może zależeć od zaangażowania odbiorców w omawianą problematykę. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie procesu perswazji, który zachodzi w trakcie przekazu informacji religijno-moralnych. W badaniach wzięto pod uwagę wokalny styl przekazu, jakość argumentów oraz zaangażowanie odbiorców w problematykę religijną. W trakcie eksperymentu osoby słuchały nadawcy prezentującego komunikaty perswazyjne. Manipulowano wokalnym stylem przekazu (styl partnerski vs styl apodyktyczny) oraz jakością argumentów (argumenty mocne vs argumenty słabe). Dodatkowo osoby badane podzielono na dwie grupy: silnie i słabo zaangażowane w problematykę religijną. Wyniki uzyskane w zakresie efektów perswazyjnych pokazały, że osoby silnie zaangażowane przetwarzają zarówno informacje werbalne, jak i niewerbalne w torze centralnym, natomiast osoby słabo zaangażowane – w torze peryferyjnym. Powoduje to większą zdolność odbioru informacji werbalnych i wokalnych w tej pierwszej grupie osób w porównaniu z drugą grupą.
Persuasion research implies that the impact of verbal and nonverbal messages on listeners’ attitudes may be moderated by the relevance of the issue to their personal values, i.e. involvement. The aim of this article is to present the process of persuasion which takes place while communicating religious and moral information. It concentrates on psychological aspects of communication including vocal styles, argument quality, and involvement in religious issues. It is hypothesized that people process both verbal and vocal information depending on the level of their involvement. In the experiment participants listened to a speaker who presented a persuasive message. Verbal content of the message (strong or weak arguments) and vocal style of the speaker (partnership and domineering) varied. Besides, the participants were analysed in two groups characterized by high vs low involvement. The results suggested that the level of involvement moderated attending to the verbal and vocal content. High involvement participants engaged in extensive and careful processing (central route), whereas low involvement participants were not scrutinizing carefully the presented information (peripheral route). The former group was far more receptive to the verbal and vocal content than the latter.