Tytuł pozycji:
Tribologiczne aspekty doboru materiałów na implanty krążka międzykręgowego kręgosłupa
Endoprotezoplastyka krążka międzykręgowego jest stosunkowo nową procedurą
leczenia chorych z przewlekłymi bólami kręgosłupa o charakterze dyskogennym.
Niezależnie od doboru materiałów, z których wykonuje się elementy składowe
implantu krążka międzykręgowego, wciąż najistotniejszym czynnikiem
ograniczającym czas jego użytkowania jest podatność na zużycie wskutek tarcia.
W artykule przedstawiono ocenę procesów fizykomechanicznych występujących podczas użytkowaniu implantów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów
tribologicznych. Uzyskane wyniki wskazują, że za względnie korzystny
zestaw materiałów należy uznać parę trącą typu metal–polietylen. Zastosowanie
polimerowej wkładki pozwala na uzyskanie stosunkowo niskich oporów tarcia
(współczynnik tarcia poniżej 0,1), nawet przy dużym obciążeniu układu
(2500źN). W przypadku pary trącej typu metal–metal za najkorzystniejszy materiał
należy uznać stop Co28Cr6Mo. W ramach artykuł dokonano oceny mechanizmu
zużycia poszczególnych par trących. Przedmiot analiz w przypadku
pary trącej typu metal–metal stanowiła także analiza rozkładu wielkości produktów
zużycia i stężenie jonów pierwiastków stopowych w cieczy smarującej.
Total disc replacement is a relatively new treatment procedure of patients
with chronic back pain. Regardless of the choice of materials from which
the disc components are made, the most important factor limiting their
service life is susceptibility to wear due to friction. This paper presents an
assessment of physico-mechanical processes occurring during the use of
implants, with particular emphasis on tribological processes. The results
obtained during tribological tests show that the relatively favourable
combination of materials is metal-polyethylene articulation. The use of
a polymeric insert allows for a relatively low friction resistance (friction
coefficient less than 0.1) even for a large load (2500 N). In metal-metal
articulation the most favourable material is Co28Cr6Mo alloy. In the
frame of this article, the mechanisms of wear for both articulation types
were assessed. For metal-on-metal friction pair, wear debris size
distribution, as well as metal ion concentration analysis were made.