Tytuł pozycji:
Statutory limits to penalty for misdemeanours against the provisions of the act on employment promotion and labour market institutions
The study contains an analysis of statutory limits to the penalty of a fine for misdemeanours
classified in the Act on employment promotion and labour market institutions. The characteristic
feature of those sanctions is their exceptional severity. The author points out that as a result of
the amendments to the provisions of the Act on employment promotion and labour market
institutions introduced by the acts passed in 2017, there is an excessive aggravation of penalties
for the discussed misdemeanours, and in case of two of them, the maximum limit to the
statutory penalty was determined at a higher level than for some crimes. Apart from the
extremely high limits to most penalties classified in AEPLMI, subject of criticism are also
too narrowly established limits to some penal sanctions as well as the lack of coherence of
some of them with the regulations pertaining to misdemeanours against employees’ rights and
misdemeanours consisting in failing to pay contributions to other types of social insurance
than the Labour Fund.
Niniejsze opracowanie poświęcono wybranym zagadnieniom z zakresu prawno-empirycznej
problematyki warunków legalności przerywania ciąży. Podejmując stosowne w tym zakresie
analizy, w pierwszej kolejności odwołano się do obowiązującego w Polsce ustawodawstwa,
zezwalającego na przeprowadzenie zabiegów przerywania ciąży z przyczyn o charakterze
medycznym, teratologicznym oraz kryminalnym. Wobec przygotowanych propozycji nowelizacyjnych (w tym zakresie nawiązano do projektów z 2013 r. i 2016 r.), zmierzających do
zmiany wspomnianych regulacji, w dalszej części artykułu starano się naświetlić prezentowane wówczas poglądy polskiego społeczeństwa na temat obowiązujących w rodzimym
ustawodawstwie przesłanek dopuszczalnej aborcji oraz projektowanych zmian prawnych.
Analiza badań sondażowych pozwoliła zauważyć, że obecny kształt tzw. prawa aborcyjnego
stanowi w istocie przykład rozwiązania ogólnie aprobowanego społecznie, co w konsekwencji oznaczałoby, iż uzasadnianie konieczności jego „drastycznego” przemodelowania „wolą
opinii publicznej” pozostawałoby mało przekonujące, a wręcz świadczące o pewnego rodzaju
nadużyciu.