Tytuł pozycji:
Prozess der Annahme von der marxistischen Theorie dor Gesellschaftsentwicklung in der polnischen Archäologie und der Urgeschichte
- Tytuł:
-
Prozess der Annahme von der marxistischen Theorie dor Gesellschaftsentwicklung in der polnischen Archäologie und der Urgeschichte
Przyjmowanie się marksistowskiej teorii rozwoju społeczeństwa w archeologii i prahistorii polskiej
- Autorzy:
-
Kmieciński, Jerzy
- Data publikacji:
-
1987
- Wydawca:
-
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Język:
-
niemiecki
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Źródło:
-
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica; 1987, 8
0208-6034
2449-8300
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przyjmowanie się marksistowskiej teorii rozwoju społeczeństwa było procesem
długotrwałym i złożonym, integralnie złączonym z głębokimi przemianami w sierze
świadomości, jakie dokonywały się w społeczeństwie polskim.
Nauka, wchodząc w zakres świadomości społecznej, powstaje i rozwija sit' w obrębie
społeczeństwa i wraz z nim, stąd zmiany strukturalne tegoż muszą znaleźć odzwierciedlenie
w metodologicznych podstawach poszczególnych dyscyplin naukowych.
Marksistowska teoria społeczeństw wskazuje na niektóre prawidłowości najogólniejsze,
występujące we wszystkich okresach historycznych i prawidłowości bardziej
szczegółowe, występujące w jednym podokiesie dziejów.
Dzięki tym właściwościom marksizm jest teorią pozwalającą badać społeczeństwa
w ujęciu bardziej ogólnym, a zarazem bardziej konkretnym,- formułuje najogólniejsze prawidłowości oraz ujawnia specyfikę ich przejawiania się w poszczególnych
okresach. Rzecz charakterystyczna, że ten wszechstronny system filozoficzny
w sposób minimalny oddziaływał przez długi okres czasu na prahistorię i archeologię.
W XIX w. nie uzyskano konsekwentnej syn tezy zjawisk prahistorycznych i historycznych,
powiązanych wspólnotą procesu dziejowego. Niedocenianie teorii ewolucji zjawisk społecznych opartej na badaniach archeologicznych w zakresie rozwoju
form materialnych wytworów ludzkich, dokonującego się w zależności od środowiska,
doprowadza do powstawania coraz to nowych hipotez usiłujących wytłumaczyć
zjawiska zachodzące w procesie rozwoju społeczeństw, wyjaśniających je jednak
tylko cząstkowo (lub czasem mylnie). Powstały hipotezy dyfuzji, przenikania
wpływów kulturowych z zewnątrz i uzależniania od nich stanu, rozwoju i zmienności
archeologicznych centrów kulturowych. W badaniach etnograficznych wypracowano
teorię kręgów kulturowych, przestrzennie ograniczonych i skupiających typowe formy
kultury materialnej, społecznej i duchowej. Teoria ta została przejęta przez archeologów,
Którzy pojęcie kręgów kulturowych zaczęli łączyć z zasięgiem etnosów.