Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Prozess der Annahme von der marxistischen Theorie dor Gesellschaftsentwicklung in der polnischen Archäologie und der Urgeschichte

Tytuł:
Prozess der Annahme von der marxistischen Theorie dor Gesellschaftsentwicklung in der polnischen Archäologie und der Urgeschichte
Przyjmowanie się marksistowskiej teorii rozwoju społeczeństwa w archeologii i prahistorii polskiej
Autorzy:
Kmieciński, Jerzy
Data publikacji:
1987
Wydawca:
Uniwersytet Łódzki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Język:
niemiecki
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Acta Universitatis Lodziensis. Folia Archaeologica; 1987, 8
0208-6034
2449-8300
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przyjmowanie się marksistowskiej teorii rozwoju społeczeństwa było procesem długotrwałym i złożonym, integralnie złączonym z głębokimi przemianami w sierze świadomości, jakie dokonywały się w społeczeństwie polskim. Nauka, wchodząc w zakres świadomości społecznej, powstaje i rozwija sit' w obrębie społeczeństwa i wraz z nim, stąd zmiany strukturalne tegoż muszą znaleźć odzwierciedlenie w metodologicznych podstawach poszczególnych dyscyplin naukowych. Marksistowska teoria społeczeństw wskazuje na niektóre prawidłowości najogólniejsze, występujące we wszystkich okresach historycznych i prawidłowości bardziej szczegółowe, występujące w jednym podokiesie dziejów. Dzięki tym właściwościom marksizm jest teorią pozwalającą badać społeczeństwa w ujęciu bardziej ogólnym, a zarazem bardziej konkretnym,- formułuje najogólniejsze prawidłowości oraz ujawnia specyfikę ich przejawiania się w poszczególnych okresach. Rzecz charakterystyczna, że ten wszechstronny system filozoficzny w sposób minimalny oddziaływał przez długi okres czasu na prahistorię i archeologię. W XIX w. nie uzyskano konsekwentnej syn tezy zjawisk prahistorycznych i historycznych, powiązanych wspólnotą procesu dziejowego. Niedocenianie teorii ewolucji zjawisk społecznych opartej na badaniach archeologicznych w zakresie rozwoju form materialnych wytworów ludzkich, dokonującego się w zależności od środowiska, doprowadza do powstawania coraz to nowych hipotez usiłujących wytłumaczyć zjawiska zachodzące w procesie rozwoju społeczeństw, wyjaśniających je jednak tylko cząstkowo (lub czasem mylnie). Powstały hipotezy dyfuzji, przenikania wpływów kulturowych z zewnątrz i uzależniania od nich stanu, rozwoju i zmienności archeologicznych centrów kulturowych. W badaniach etnograficznych wypracowano teorię kręgów kulturowych, przestrzennie ograniczonych i skupiających typowe formy kultury materialnej, społecznej i duchowej. Teoria ta została przejęta przez archeologów, Którzy pojęcie kręgów kulturowych zaczęli łączyć z zasięgiem etnosów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies