Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Teologiczne podstawy wizji historii w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

Tytuł:
Teologiczne podstawy wizji historii w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
Theological basis of the image of history in poetry by Krzysztof Kamil Baczyński
Les bases théologiques de la vision de l’histoire dans la poésie de Krzysztof Kamil Baczyński
Autorzy:
Baran, Justyna
Data publikacji:
2011
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Śląskie Studia Polonistyczne; 2011, 1, 1; 97-109
2084-0772
2353-0928
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The image of God in ***[„Śnieg jak wieko żelazne”…] by Krzysztof Kamil Baczyński may become not only a key to the poem interpretation, but also a starting point for considerations concerning the poet’s perception of history. Theological aspects are tightly connected with historio‑philosophical ones whereas the image of God reflects the changes taking place in the subject of the poem as it recognizes the sense of the history. A diagnosis concerning the history of the world, formulated in the poem, is the result of the image of God in which Christian, Judaic and mythological elements have been combined. The very measures give an insight into an effort taken in order to search for the sense of the history at the time of extermination. At the same time, however, one can notice „self‑therapeutic” actions , the subject of the text finds the world’s Logos. Also, poet’s poetical imagination, contaminated with cruelty and evil, gets restored.

La vision de Dieu, présentée dans l’oeuvre * * *[« Śnieg jak wieko żelazne »…] de Krzysztof Kamil Baczyński peut devenir non seulement la clé d’interprétation du poème mais encore un point de départ pour une réflexion concernant la perception de l’histoire par le poète. Des motifs théologiques y sont strictement liés avec des motifs historiosophiques et la vision de Dieu reflète des changements que subit le sujet du poème au fur et à mesure que le sujet reconnaît le sens de l’histoire. Le diagnostic concernant la destinée du monde, posé dans le poème, est l’effet de l’image de Dieu dans laquelle les éléments chrétiens, judaïques et mythologiques se sont mêlés de manière éclectique. Ces démarches permettent de comprendre l’effort de rechercher le sens de l’histoire pendant la période de destruction. Pourtant il est également possible de voir dans ce poème des actions « auto thérapeutiques »- le sujet du texte retrouve le Logos du monde, l’imagination poétique du poète, contaminé par le mal et la cruauté se régénère.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies