Tytuł pozycji:
Stan wiedzy studentów pielęgniarstwa na temat resuscytacji krążeniowo-oddechowej
Wstęp: Pierwsza pomoc to zespół czynności podejmowanych
w celu ratowania człowieka będącego w stanie nagłego
zagrożenia zdrowia, wykonywanych przez osobę znajdującą się
w miejscu zdarzenia. Nagłe zatrzymanie oddechu i/lub krążenia,
do którego może dojść zawsze i wszędzie, jest przyczyną
przedwczesnej śmierci wielu ludzi. Resuscytację krążeniowo-
-oddechową należy podjąć natychmiast, dlatego społeczeństwo
trzeba edukować, by umiało rozpoznać taki stan oraz podjąć działanie. Przypadkowy świadek zdarzenia, podejmując
resuscytację krążeniowo-oddechową od razu po rozpoznaniu
nagłego zatrzymania krążenia, przyczynia się do uratowania
życia w połowie przypadków.
Cel pracy: Celem pracy było sprawdzenie stanu wiedzy studentów pielęgniarstwa z zakresu rozpoznania nagłego zatrzymania krążenia (NZK), przeprowadzenia resuscytacji krążeniowo--oddechowej oraz zastosowania automatycznego defibrylatora zewnętrznego.
Materiał i metody: Badaną grupę stanowiło 100 studentów
pielęgniarstwa II i III roku PMWSZ w Opolu. Udział w badaniu
był całkowicie anonimowy i dobrowolny. Wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety składający się z 17 pytań.
Wyniki: Sposób rozpoznania NZK to według 47% (47) ankietowanych brak tętna na tętnicy szyjnej, 42% (42) podaje, że brak przytomności i oddechu. Defibrylatora AED 70% (70) badanych użyłoby u poszkodowanego nieprzytomnego z nieprawidłowym oddechem, 63% (63) ankietowanych wie, że
podczas analizy rytmu przez AED nie można poszkodowanego
dotykać.
Wnioski: Wiedza przyszłych pielęgniarek w zakresie rozpoznawania objawów nagłego zatrzymanie krążenia nie jest
wystarczająca, niezadowalający jest również wynik dotyczący
resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Niesatysfakcjonujący
jest też poziom wiedzy na temat automatycznego defibrylatora
zewnętrznego.
Background: First aid is a set of actions taken in order to save
a person in a state of sudden health threat which is performed
by a person at the scene. Sudden breathing and/or circulation
malfunction, which can arise anytime and anywhere, is the
cause of the untimely death of many people. As CPR must be
started immediately in such cases, therefore, it is so essential
to train the population in recognizing the state and undertaking
the action. A casual witness who starts the CPR procedure,
immediately after the diagnosis of the sudden cardiac infarct,
helps to increase the chance for survival up to 50 per cent.
Aim of the study: The aim of this work was to verify the state
of knowledge of nursing students in the field of diagnosis of
the sudden cardiac infarct, the application of CPR and the use
of an automated external defibrillator (AED).
Material and methods: The study group consisted of 100 nursing
students in their second and third year of Public Higher Medical Professional School in Opole. The participation in the survey was completely anonymous and voluntary. Selfprepared
questionnaire comprising 17 questions was used.
Results: The method of diagnosis of the cardiac infarct, as indicated by 47% (47) of the respondents, is no pulse at the carotid artery. 42% (42) reported that it is the lack of consciousness and breath. The AED in 70% (70) of the
respondents would be used in the unconscious victims with
abnormal breathing, while 63% (63) of the respondents know
that during analysis by the AED the victim should not be touched.
Conclusions: The knowledge of nurses-to-be in recognizing
the symptoms of the sudden cardiac infarct is low and not satisfactory. The results for cardiopulmonary resuscitation are also disappointing, so is the knowledge about an automatic external defibrillator.