Tytuł pozycji:
Przedsiębiorczość oraz zarządzanie kryzysowe w hotelach unikatowych podczas pandemii COVID-19 i kryzysu wywołanego wojną ukraińsko-rosyjską w 2022. Studium przypadku województwa kujawsko-pomorskiego
Przedsiębiorczość jest jednym z najbardziej charakterystycznych komponentów współczesnej gospodarki rynkowej. Podejmowanie działań przedsiębiorczych jest domeną wszystkich podmiotów rynkowych, w tym także obiektów hotelarskich. Lata 2020–2022 to okres szczególnie wymagający dla każdego przedsiębiorcy. Pandemia COVID-19 oraz wojna w Ukrainie prowadzona przez Federację Rosyjską to kryzysy, z którymi przyszło się mierzyć podmiotom gospodarczym. Metodą stosowaną do łagodzenia przebiegu kryzysów i minimalizowania ich skutków jest zarządzanie kryzysowe. Celem publikacji jest omówienie bieżącej sytuacji gospodarczej, działań przedsiębiorczych i mechanizmów zarządzania kryzysowego wybranych hoteli butikowych i historycznych, określonych wspólnym mianem hoteli unikatowych. Dla potrzeb realizacji celów publikacji zbadano podmioty województwa kujawsko -pomorskie, ponieważ wyróżnia się ono wysokim potencjałem obiektów zabytkowych stanowiących zaplecze rozwoju hotelarstwa unikatowego. W części teoretycznej autorzy omówili pojęcie hotelarstwa unikatowego oraz scharakteryzowali jego sytuację w Polsce i w województwie kujawsko-pomorskim. Ponadto przedstawiono zagadnienie zarządzania kryzysowego. W części empirycznej zaprezentowano i omówiono wyniki przeprowadzonych badań. Autorzy przeprowadzili badania w formie wywiadu osobistego z celowo wybraną grupą właścicieli i managerów hoteli unikatowych w regionie kujawsko-pomorskim. Trudność badań wynikała z hermetyczności badanego segmentu hotelarstwa. W artykule autorzy postawili następującą hipotezę badawczą: kryzys epidemiczny i wojenny w istotny sposób wpłynęły na przedsiębiorczość i funkcjonowanie omawianej grupy hoteli. Publikacja została przygotowana z wykorzystaniem materiałów zwartych, publikacji naukowych, danych statystycznych i netograficznych oraz danych pozyskanych za pośrednictwem wywiadu osobistego.
Entrepreneurship is one of the most characteristic components of the modern market economy. Taking entrepreneurial activities is the domain of all market entities, including hotel facilities. The years 2020–2022 is a particularly demanding period for every entrepreneur. The COVID-19 pandemic and the war in Ukraine waged by the Russian Federation are crises faced by economic entities. The method used to mitigate the course of crises and minimize their effects is crisis management. The aim of the publication is to discuss the current economic situation, entrepreneurial activities and crisis management mechanisms of selected boutique and historical hotels, collectively referred to as unique hotels. For the purposes of achieving the objectives of the publication, the entities of the Kujawsko-Pomorskie Voivodeship (Poland) were examined, because they are distinguished by the high potential of historic buildings constituting the backbone for the development of unique hospitality. In the theoretical part, the authors discussed the concept of unique hotel industry and characterised its situation in Poland and in the Kujawsko -Pomorskie Voivodeship. In addition, the following issues were presented: entrepreneurship and crisis management. The empirical part presents and discusses the results of the conducted research. The authors conducted the research in the form of a personal interview with a deliberately selected group of owners and managers of unique hotels in the Kujawsko-Pomorskie region. The difficulty of the research resulted from the hermetic nature of the surveyed segment of the hotel industry. In the article, the authors put forward the following research hypothesis: the epidemic and war crisis had a significant impact on the entrepreneurship and functioning of the discussed group of hotels. The publication was prepared with the use of compact materials, scientific publications, statistical and netographic data, as well as data obtained through personal interview.