Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

GLOBAL OR MORE REGIONAL? ANALYSIS OF GLOBAL EMBEDDEDNESS OF THE CENTRAL EUROPEAN’S AUTOMOTIVE INDUSTRY VIA VOLKSWAGEN GROUP’S INTRA-FIRM LINKAGES

Tytuł:
GLOBAL OR MORE REGIONAL? ANALYSIS OF GLOBAL EMBEDDEDNESS OF THE CENTRAL EUROPEAN’S AUTOMOTIVE INDUSTRY VIA VOLKSWAGEN GROUP’S INTRA-FIRM LINKAGES
GLOBALNE CZY RACZEJ REGIONALNE? ANALIZA GLOBALNEGO OSADZENIA PRZEMYSŁU MOTORYZACYJNEGO KRAJÓW EUROPY ŚRODKOWEJ POPRZEZ POWIĄZANIA WEWNĄTRZKORPORACYJNE GRUPY VOLKSWAGENA
Autorzy:
Tury, Gabor
Tematy:
global value chain
automotive industry
Central Europe
Volkswagen
globalny łańcuch wartości
przemysł motoryzacyjny
Europa Środkowa
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Polski Instytut Ekonomiczny
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Unia Europejska.pl; 2017, 4; 3-13
2084-2694
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Due to the global value chain in the automotive industry, the Central European countries (the Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia) were involved in the world economy in the last decades. The global value chains as the pattern of the intra-firm linkages are complex and ever-changing frameworks, which reflect on the local and global issues. This study aims to describe the global embeddedness of the Central European countries within the value chain of the automotive enterprises. Via a firm analysis of the Volkswagen Group, the paper describes the spatial distribution and the sharing of production among European, overseas (North- and South American, Asian) and Central European affiliates. Based on statistical data and empirical analysis, the paper will explore that Central Europe has a key role not only in the successful relocation and fragmentation of European road vehicle production, but also has important global linkages within the automotive industry.

Wobec globalnego charakteru łańcucha wartości w przemyśle motoryzacyjnym, kraje Europy Środkowej w ostatnich dekadach włączyły się w gospodarkę światową. Globalne łańcuchy wartości jako model powiązań wewnątrzkorporacyjnych mają charakter złożonych i wciąż zmieniających się ram, które znajdują odbicie w zagadnieniach w skali lokalnej i globalnej. Opracowanie ma na celu omówienie zmieniającego się modelu globalnej sieci produkcyjnej, jeżeli chodzi o powiązania przemysłu motoryzacyjnego w Europie Środkowej (czeskiego, polskiego, słowackiego i węgierskiego) w zmieniającej się gospodarce światowej. Na podstawie danych statystycznych i analizy empirycznej w artykule wykazano, że Europa Środkowa odgrywa główną rolę nie tylko w udanej relokacji i fragmentacji produkcji samochodów, lecz zajmuje również globalną pozycję w przemyśle motoryzacyjnym. Na przykładzie analizy grupy Volkswagena artykuł omawia dystrybucję przestrzenną i podział produkcji wśród filii europejskich, zamorskich i środkowo-europejskich. Artykuł ilustruje docenianie w skali globalnej krajów środkowo-europejskich z punktu widzenia łańcucha wartości przedsiębiorstwa.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies